vrijdag 30 januari 2009

1e update

Hallo allemaal,
Hier even een update, vanuit de zusterpost, aangezien het internet op mijn kamer het niet doet.. Dit kan nog wel tot maandag of dinsdag duren, en ik weet niet of ik daarom hierna nog tijd/gelegenheid heb om bij te werken...
Ik heb dezelfde zaalarts als die me ontsloeg uit het ziekenhuis 3 weken geleden (op de dag af). Heel toevallig kreeg ik ook dezelfde verpleegster, als bij mijn ontslag...
Om ongeveer half 11 kwam de artsenvisite langs, en mijn longarts, die er ook bij was, zei dat het goed klonk... maar ja, ze begreep ook dat ik aan die woorden niets had, zeker niet met het gevoel dat ik al dagen heb...
Om 12 uur is mijn PAC aangeprikt, en om 16.30 waren er dan eindelijk de eerste antibiotica die aangehangen werden. Toen ik in de behandelkamer zat te wachten, kwam de zaalarts, en kwam even doorgeven wat er met de Pulmobespreking was besproken. Dat waren de volgende dingen: Ik krijg de antibiotica Tazocin en Collistine. 1x per week moet ik een 7puntscurve doen van mijn suikers, en die doorgeven aan de verpleging. Er gaat bloedgeprikt worden (is uiteindelijk vanmiddag 15.00 gedaan) voor de leverwaarden en voor de stolling.
Ik ben gelijk bij binnenkomst op de afdeling, naar mijn kamer gebracht, waar ik uitgeput op bed neerplofte. Ik heb mijn moeder de tassen uit laten pakken, en heb zelf liggen dirrigeren... Dit daar, dat daar... Arme ma, eerst pakezel, en daarna nog slaaf ook;)
Om 14.00 moest ik longfunctie gaan blazen. De eerste keer dat ik blies was hij 67%. De 2 keer daarna kwam ik daar niet meer aan, en was het 40% en 1 van 44%. Gezien ik die 67 wel had geblazen hebben ze die doorgegeven aan de afdeling, maar ik denk dat het meer reeel is om van de waarde van 40-44 uit te gaan. Omdat ik me zo ook voel..
Bij de controles vanmorgen was mijn gewicht, hoe raar ook, precies hetzelfde als bij ontslag. Ik ben dus niet afgevallen, maar gezien de prednison verdubbeld is, had ik aan moeten komen, en dat ben ik niet, dus helemaal snor zit het niet... Mijn temp was 36,6 en mijn ademhaling 22.
In het rustuur moest ik saturatie meten (in rust) en die was 95/95. dat is iets lager dan normaal, maar wel goed... Onder rustuur versta ik trouwens, op bed liggen, niet bewegen, en continue stil liggen...
Toen ik op de longpoli was, kwam de CF-verpleegkundige vragen hoe het was.. Ja leuke vraag... Het gaat altijd goed, en vooral nu ik hier vandaag opgenomen ben, voel ik me super fit... ben enorm energierijk, en huppel het hele ziekenhuis rond... uhu... Niet dus... Maar ja, van mij krijg je nu eenmaal (bijna) altijd het antwoord : GOED!!!
Ik heb de CF-verpleegkundige gelijk gevraagd om wat meer info over de ASLY.. die ik binnenkort begin te vernevelen... (martina, ik weet niet of je de mail hebt ontvangen, na de vraag laatst, maar nu weet ik wat meer;)) De ASLY is een Antibiotica verneveling die ik 3x per dag moet vernevelen. Het is alleen nog maar in Amerika op de markt, en kan in Nederland dus wel besteld worden via een organisatie, maar dat duurt een poosje... Het word verneveld met een E-flow met een amerikaans cupje. Nu zul je je afvragen waarom dan niet met een nederlands cupje? Nou, gezien er in de nederlandse cupjes 1 ml achterblijft (overblijft) en het is maar 1 ml wat je moet vernevelen;) De ASLY moet net als de collistine (voor de kenners) zelf opgelost worden, en het vernevelen duurt ongeveer 5 min.
Later op de dag is de zaalarts nog even langs geweest (15.00). Bij het onderzoek hoorde hij bij mijn linker longen, onderin wat knisperen. De lever, milt en darmen waren goed... (stabiel, hetzelfde.. net hoe je het wilt lezen). Hij heeft wat bloed afgenomen, wat hij eerder de dag al vermeld had. Ook is er afgesproken dat de Travegil vooraf gestart werd (later zei hij dat het gestart werd als ik wat begon te voelen). Als laatste moest hij natuurlijk even de co-assistent laten zien hoeveel medicijnen ik moest slikken (mn weekdoos stond op het kastje) en dan dat gezicht van de co-assistent...
De uitslag van het sputem van 23 januari (toen ik opnamelijst ging) was dat er een aantal pseudamonassen in zaten, en daarbij nog een niet bekende bacterie, die nog wat langer nodig had om te groeien, om te kunnen bekijken wat voor soort het is.
Verder: de bloedarmoede (we gaan verder bij de uitslagen van de onderzoeken van vorige opname, toen dat geconstateerd is) gaan ze onderzoeken waar dat door komt. Mogelijk komt het namelijk door een chronisch bloeden van de spataders in mijn slokdarm. Als dat zo is, moet er wat aan gedaan worden, en ze gaan het nu dus onderzoeken, dus moet ik 1x ontlasting inleveren. Ook moet ik nog een sputem inleveren, voor het begin van de opname.
Je krijgt hier nogal eens de vraag, wat wil je, deur open of deur dicht? Mijn vaste antwoord is dan: maakt niet uit... Vanavond kreeg ik daar een leuke reactie op... namelijk: O ja, dat was jij he... Nou ja, dan doe ik hem wel half open, half dicht:P
Halverwege de avond kreeg ik opeens jeuk en werd meer benauwd. Ik heb 2 tabletjes gehad tegen de allergie (travegil), en nu is de jeuk te dragen. Wel word ik steeds benauwder, en ben enorm misselijk, heb een prop in mn keel etc. Sinds een kwartiertje heb ik zuustof 1 liter, en dat gaat wat beter. Helaas krijg ik nu ook pijn op mn ribbenkast... We gaan hopelijk niet dezelfde kant op als vorige opname, maar het begint er nu wel angstig veel op te lijken.
Ik ga nu snel stoppen met de update, want ik voel me niet echt fit... Kzit te duizelen in mn (rol)stoel, en ben heel beroerd...
Mogelijk duurt de volgende update even. Ik zal op papier de belangrijke punten bijhouden, die krijgen jullie dan weer te horen zodra ik internet heb...
Groetjes

1 opmerking:

Yehudith zei

Pfft, wat een heftige reactie op de antibiotica zeg, vervelend :S. Hopelijk gaat de Tavegil snel zn werk doen.

En inderdaad die vragen/opmerkingen van de artsen (=> Hoe gaat het ermee? Je ziet er wel goed uit, het klinkt ook goed. Hoe voel je je?
Eh.... waarom precies denk je dat ik hier lig?) Zoiets? ;-)

Heel veel beterschap iig en hopelijk gaat de antibiotica ook weer hard aan het werk!

Xx, Judith