woensdag 18 februari 2009

voorlopig niet naar huis

toch nog maar wel een berichtje vandaag.

Door miscommunicatie kwam de fysio pas om 2 uur ipv half 10. Er kwam gelukkig nog wel wat omhoog, en we hebben gelijk voor morgen half 10 afgesproken.

Vandaag heb ik voor het eerst weer zelfstandig naar de wc gelopen, en ook heb ik gedouced. Eigenlijk was dat te veel dat douchen, maar ik voelde me vies, en was helemaal bezweten. De verpleging heeft geholpen met haren wassen. Daarna ben ik mn bed weer in (o nee OP) gedoken, en heb lekker liggen rusten tot ik bezoek kreeg van Josianne en Sandra. Het was erg gezellig Joos en San, dat jullie er waren. Ik was wel moe, maar dat word ik al van een zuchtje wind dat door de kamer gaat;) Joos heeft gelijk mijn stagemap meegenomen en gaat die op school inleveren;) SUPER zulke vriendinnen en klasgenoten!!!

Vandaag wilden ze de zuurstof af gaan bouwen, maar ik vind mezelf te benauwd om af te bouwen. Ik ga liever eerst weer wat meerderen met lopen voordat ik afbouw met zuurstof. Morgen moet ik longfunctie blazen. ik ben benieuwd of dat gaat lukken, en hoe hoog die is...

Om een uur of kwart over 7 kwam mijn longarts nog langs en die had de volgende mededelingen:

- Ze gaan een Akita (sprayapparaat) bestellen voor me, waarmee ik dan de pulmozyme ga vernevelen. De akita werkt op een soort kaartje, die ingesteld is op een bepaald longvolume. Als je dan inademt dan krijg je precies zoveel lucht (met pulmozyme) binnen als jou longen groot zijn. ze hopen zo dat de pulmozyme beter opgenomen word in mn longen, op alle plaatsen. Ook diep in de longen. Verder gaat de Akita pas vernevelen als je er aan zuigt, en stopt na iedere ademhaling.

- We gaan door met actieve fysio (ademhalingsoefeningen). Iedere dag komt de fysio weer om samen met mij zoveel mogelijk er uit te proberen te krijgen. Eventueel gaan we een trilvest proberen om het slijm los te trillen.

- Ik moet in het ziekenhuis blijven totdat de uitslag van de kweken van de microbacterien en de gewone bacterien binnen zijn. Dit duurt zo'n anderhalve week, dus voorlopig ben ik hier nog niet weg. Aan de ene kant is dat balen, maar aan de andere kant ben ik blij dat er nu wat aan gedaan gaat worden...

- We hebben nog even verder gesproken over maandag. Mn arts was blij dat ik er wat beter aan toe was dan maandag, want toen ging het echt slecht met me. Ze vertelde nog dat mijn longen echt lelijk ontstoken waren, en bij iedere aanraking gingen bloeden. Ook zaten ze helemaal vol met slijm, wat 1 bron van infecties is. Ze waren dus heel erg geschrokken, want mogelijk duurt dit al een tijdje, waardoor ik dus zoveel klachten heb.

- Na de opname zal ik ook intensief door moeten gaan met fysiotherapie en sporten, om mijn longen zo schoon mogelijk te houden. Helaas zal ik daardoor waarschijnlijk moeten minderen met school. Is het niet blijvend, dan zowiezo tijdelijk.. Iets wat me erg moeilijk en zwaar valt. Want school is alles voor me. Hopelijk word er een passende oplossing gevonden, want het rooster wat we nu hebben, trek ik toch niet...

Ik geloof dat dit het voor vandaag wel weer is. Morgen longfunctie blazen en ik ben heel benieuwd wat die is... Ik verwacht er niet zo veel van...

Groetjes

2 opmerkingen:

Fred zei

Hoi Marianne,

klinkt wel heftig allemaal!
Veel sterkte in het Zh en ik hoop dat je snel een beetje opknapt!

tot horen en de groeten

Fred

Tamara M. zei

Jeetje

Gaat weer lekker met jou, maar je houdt wel goed vol! Hopelijk ga je je snel beter voelen nu zoveel slijm eruit is gehaald. Heb je na de narcose ook nog antibiotica gehad?

xxx Tamara