maandag 21 september 2009

Kleine vooruitgang????

Daar ben ik weer!!! Allereerst wil ik mijn verontschuldiging aanbieden, aan de vele mensen die op mijn site gekeken hebben, maar daar geen nieuw bericht aantroffen. Ik was vrijdag blijkbaar vergeten om erbij te zetten, dat nu ik weer thuis was, ik niet iedere dag meer mijn blog bijwerk, alleen af en toe als ik iets nieuws te melden heb, of als het te lang gaat duren... Toen ik opeens allemaal reacties kreeg of het toch wel goed met me ging, omdat ik geen bericht had geplaatst, kwam ik er achter dat ik vergeten was om te zeggen dat ik nu (mogelijk) niet iedere dag meer bijwerk... Ik probeer het nog zo regelmatig mogelijk te doen, maar nu ik weer thuis ben, is er niet iedere dag iets nieuws meer te vertellen;) Vandaar dat het iets minder word bijgewerkt nu...;)

Zaterdagochtend was ik voor het eerst helemaal alleen thuis, de hele ochtend .Mijn moeder had dagdiensten, en mijn broer moest ook werken. Omdat ik nog enorm moe was, besloot ik zodra ik uit bed kwam, gelijk aan te kleden, en daarna alles mee naar beneden te nemen. Beneden aangekomen ben ik eerst op de bank uit gaan rusten, en een half uur later ging ik eten, en medicijnen innemen. Tegen half 11 lag ik lekker op de bank, maar was ik helemaal versleten... Na een tijdje ging het weer, en kon ik om een uur of kwart over 11 nog even een klein ritje naar de keuken maken voor wat te drinken, en om 12 uur voor eten... Toch was ik eigenlijk heel blij toen teus om half 2 thuis kwam, en toen ma 's middags ook thuis kwam. Ik hoefde dan niet meer alles zelf te doen, want ondertussen was ik bijna uitgeput...

Na 3 dagen volledig op de bank gelegen te hebben, met als enige uitzondering als ik naar de wc moest, of later als ik wat drinken moest pakken, lijkt er nu iets verandering in te zitten... Het begon zaterdag op zondag nacht... Zaterdag had ik de hele dag op de bank gelegen, en toen 'snachts werd ik om half 2 wakker... Nadat ik naar de WC was geweest, kon ik niet meer slapen, en heb ik 3 uur wakker gelegen. Tenminste, op een gegeven moment werd het zitten, en lezen... Tegen half 5-5 uur viel ik eindelijk weer in slaap tot half 9. Vermoedelijk begint mijn energie iets meer terug te komen, en had ik door al dat op de bank liggen niet genoeg slaap meer... Zondag besloot ik daar dus verandering in te brengen...

Zondagmorgen ben ik om half 9 met al mijn spulletjes weer naar beneden gegaan, waar ik met mijn broer en schoonzus heb gegeten. Daarna heb ik mijzelf omgekleed, en heb ik even koffie gedronken, en rustig gezeten, om uit te rusten... Tegen half 10 gingen teus en gerrine naar de kerk, en heb ik mijn medicatie genomen en nog gesprayd... Daarna was ik zo moe dat ik op de bank ben gaan liggen, en via de scanner de preek heb meegeluisterd. Toen teus en gerrine thuis kwamen, had ik het eten vast laag opgezet, en heeft gerrine het af gemaakt, omdat ik toch wel erg moe was. Na het eten weer lekker op de bank gaan liggen, maar na een uurtje, vond ik dat ik moest proberen te zitten, en heb ik tot 3 uur gezeten... Kost toch wat meer inspanning, en word je iets meer moe van. Om 3 uur heb ik het drinken gedaan, zodat ik gelijk weer een wandelingetje had.

Tegen half 4 gingen Teus en Gerrine weer weg, en heb ik nog een keer gesprayd. Tegen 4 uur kwam mijn moeder thuis, en ook voor haar heb ik wat drinken ingeschonken, waarna we samen weer naar de preek hebben geluisterd via de scanner. Ik was echter zo moe dat ik tegen het eind van de preek in slaap ben gevallen, en lekker een half uur heb geslapen. Niet te lang, en toch even wat uitgerust. Toen teus en gerrine weer thuis kwamen, hebben we koffie gedronken, en daarna hebben we gezellig een spelletje zitten doen... Jawel!!! ik heb zomaar ruim 1,5 uur aan tafel gezeten... Hoe langer het duurde, hoe zwaarder het werd, maar ik heb het volgehouden!!! Daarna heb ik gesprayd, en ben ik naar bed gegaan, want ik was zo ontzettend moe, dat ik bijna gelijk in slaap viel...

Tegen 12 uur nog een hypo gehad... Omdat ik zulke hoge suikers heb, moet ik meer bijbolussen, maar blijkbaar iets te enthousiast gedaan... Na wat gegeten en gedronken te hebben, ben ik weer gaan slapen, en heb ik tot vanmorgen 9 uur geslapen... Mijn theorie van gisteren werkte dus..!! Doordat ik wat meer gedaan heb, heb ik mijn ritme weer terug gedraaid naar een normaal ritme ipv een omgedraaid ritme...

Toen ik op mijn telefoon keek, zag ik dat ik om 8uur een sms had gehad van een klasgenoot... Ze zou eerst 's middags komen met een andere klasgenoot, maar vroeg of het uitkwam dat ze half 11 kwam... Ik heb terug gesmst dat 11 uur beter uit kwam, omdat ik dan nog wat uit kon rusten na mijn dagelijkse dingen... Toen ik net klaar was, en even een half uur had gerust, kwamen ze aan... Met hun gezellig gekletst, en weer helemaal op de hoogte van alle kattekwaad van school... Daarnaast werd me even verteld dat ze niets leuks mee maakten, omdat ik er niet was... haha... toch wel lief;) Ook kreeg ik namens de klas nog een leuk boek.... Dus via deze blog ook: Lieve klas, dank jullie wel voor het leuke boek:) Heb ik wat te doen, als ik niet zoveel energie heb, en me verveel:)

Vanmiddag hebben we in de tuin gezeten, en daarna ben ik weer achter de pc gegaan... Ook heb ik nog wat papieren van school uitgezocht, en via internet een leuke multomap uitgezocht, waar ik straks hopelijk weer alles in mag schrijven;) En dan nog groot nieuws!!! IK HEB DE HELE DAG NOG NIET OP DE BANK GELEGEN!!!! Dit niet omdat ik niet moe ben, want ik ben ontzettend moe, maar ik wil proberen toch op te bouwen... Omdat ik gisteren af en toe op de bank lag, en het zitten gisteravond goed ging om 1,5 uur op te zitten, besloot ik dat ik nu de hele dag niet ging liggen... Wel sta ik mezelf toe lui in een stoel te zitten, of te hangen... Als ik maar niet in de ligstand op de bank kom...

Want het doel is toch om over 2 weken zo ver te zijn dat ik hopelijk niet hoef te revalideren...!!! Koste wat kost wil ik dus opbouwen... Misschien wil ik ook wel iets te snel... gezien ik nu enorm moe, en half hang in mijn stoel, terwijl ik dit bericht typ... Maar goed, als het teveel was, kan ik altijd morgen nog een keer tussen de middag op de bank gaan liggen... Maar het liefst doe ik morgen natuurlijk weer een stapje vooruit!!!

Ik ga dus wel wat vooruit, maar o wat ben ik nog moe... Daarnaast trillen mijn spieren heel de dag... na 3 weken op bed gelegen te hebben, zijn ze niets meer gewend. Nu ik weer dingen ga doen, tril ik heel veel... Als ik lang buiten ben, of bezig ben, word ik ook duizelig, en krijg ik hoofdpijn. Alles lijkt dan op me af te komen, en ik moet dan echt even (binnen of buiten, waar ik ook ben) gaan zitten... Douchen gaat dus ook nog niet zelfstandig helaas... Naast het vol goede moed en kracht opbouwen van bewegen, probeer ik ook het eten op te bouwen... Als ik hier neer zou zetten wat ik al 12 weken lang alleen maar eet, vallen jullie van je stoel... Dit is zo weinig dat zelfs een baby nog meer eet dan ik... Ik heb dus besloten dat ook dat geprobeerd moet worden of het beter kan... Ik ga niet tot het uiterste, en prop mezelf niet vol, maar probeer wel iets op te bouwen met maaltijden, en als ik tussendoor trek heb, pak ik ook wat... Niet dat dat zo vaak is, maar toch proberen is in ieder geval wat toch???

Daarnaast hebben we nog het probleem prednison... De bijwerkingen spelen weer lekker op... Dik prednison lijf, stemmingswisselingen, hoge suikers etc... De suikers krijg ik redelijk onder controle door enorm veel bijbolussen, maar toch... Soms schieten ze opeens weer omhoog... De stemmingswisselingen zijn ook niet zo fijn... Ben ik het ene moment vrolijk en opgewekt, het andere moment prikken de tranen in mijn ogen, om de meest onbenullige dingen... Heel vervelend allemaal, maar niets aan te doen;)

Als ik niets te doen heb, en wat nuttigs wil doen, ga ik soms wat aan school zitten werken... Even wat opzoeken op internet, even een blaadje lezen, een opdracht doornemen, of een ideetje verzinnen... Toch doe ik nog heel erg weinig... Maar wellicht komt dat snel weer;)

En dan is er nog de grote teleurstelling genaamd: Yorkreis... Donderdag heb ik een docent die daarover gaat gemaild... Het zal niets worden om daar heen te gaan... Ook al zou ik hard opgeknapt zijn, dan nog zou het teveel voor me zijn... Ondanks het lieve aanbod van de docent een rolstoel en auto mee te nemen, zou ik gesloopt zijn als ik terug kwam, en zou het risico opname of revalidatie te groot zijn... Ik zal even uitleggen wat de Yorkreis precies inhoud...

Met de Yorkreis gaan we 's avonds om 18.00 weg uit Rotterdam, en naar de boot. Die boot vaart de hele nacht door en tegen de ochtend hopen we te arriveren bij York. Daar hebben we de hele dag allerlei bezienswaardigheden en dan 's avonds gaan we weer met de nachtboot terug. De bedoelding is natuurlijk om dan te slapen, maar jullie weten al wat het word natuurlijk: feesten!!! Heel jammer dus dat ik niet mee kan, maar het is voor mijn eigen bestwil... Misschien dat ik dan uit het ziekenhuis kan blijven, en dat revalidatie niet nodig is... Daarnaast... 7 oktober vertrekken we, en ik heb 7 oktober half 3 longfunctie blazen, en 3 uur de longarts... Het zou dus zowiezo krap worden...

Ik geloof dat dit het wel weer was... Schrik niet als er morgen geen bericht komt... Het kan zijn dat er gewoon weinig te vertellen is... Misschien dat er ook wel een bericht is, als ik weer nieuws heb te vertellen, of gewoon zin heb om mijn site bij te werken;)

Groetjes

Geen opmerkingen: