dinsdag 13 oktober 2009

Een ritje naar rotterdam enzo

Nog maar kort geleden, was het een groot, onbekend gebouw, waar ik heg nog steg wist, en op iedere hoek de weg moest vragen. Sinds een aantal weken ben ik volkomen ingeburgerd in dat grote gebouw, en hobbel ik van de ene kant naar de andere kant, binnen de tijdslimiet die ik daarvoor gekregen heb. Over welk gebouw hebben we het dan? Juist… Het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam…

Vanmorgen was het voor de zoveelste keer tijd om naar het ziekenhuis te gaan. Dit keer voor een gesprek met een internist, die tijdens mijn opname (4 weken terug) al zou komen.

Na een vermoeiende taxirit, kwam ik aan bij het ziekenhuis. Ma en Teus moesten werken, dus moest ik wel met de taxi. Opzich niet erg, want dat is hetzelfde als in onze eigen auto zitten, maar de chauffeur reed zo ontzettend onzeker dat ik me bij elke hindernis vast zat te houden, en schrap zette voor de klap die ik vreesde… Oke, lichtelijk overdreven, maar ze reed in ieder geval niet prettig. Ze bleek heg nog steg te kennen, en ik moest de weg wijzen… Geen ontspannen ritje dus..

Ik was 3 kwartier te vroeg in het ziekenhuis aanwezig, en moest een tijdje wachten op mijn beurt. Die tijd heb ik voorbij laten gaan, met mensen kijken. Altijd een leuke bezigheid. Van stille en onzekere angstige mensen, luidruchtige types, die de hele wachtkamer bezighielden. Van voor het oog kerngezonde mensen, tot mensen die de hele wachtkamer bij elkaar snotterden en niesten. Kortom, genoeg te zien. Het leuke was, dat de wand van de wachtkamer, een glazenwand was, en ik dus nog naar de gang kon kijken ook, waar de liften waren… De tijd vloog om…

Een kwartier voor dat ik eigenlijk een afspraak had, werd ik binnengeroepen. Hoera!! Het loopt niet uit!! De eerste kennismaking met de arts verliep soepel, en een half uur later stond ik weer buiten, en waren grofweg de volgende dingen besproken:

De Dagravit Totaal stop, en ik krijg vitamine D daarvoor in de plaats, omdat mijn vitamine D te laag was. Verder moet ik over een jaar terug komen, en ook wil ze (net als iedereen, inclusief mezelf) dat mijn HbA1c gaat dalen, tot onder de 7.

De andere bloeduitslagen waren goed, dat wil zeggen… er waren wel wat uitslagen te hoog (leverfuncties), maar dat verklaarde ze door de vele antibiotica die ik heb gehad. Verder is het een positief punt dat die waarden nog kunnen stijgen, zo verklaarde ze, want dan is dat weefsel nog niet beschadigd… (ach een voordeel van een nadeel;)). De vitamines waren nog niet allemaal binnen, en over 6 weken gaat ze daar dus naar kijken. Als er iets bijzonders is, hoor ik dat, en anders zie ik haar over een jaar weer… Vermoedelijk zie ik haar trouwens 28 oktober ook nog (op groot onderzoek). Maar dat weet ik niet zeker;)

Op mijn vraag of er nog bloeduitslagen waren, waardoor vermoeidheid kon ontstaan, kreeg ik een ontkennend antwoord. Pas kreeg ik de tip van een mede-CFer dat de vermoeidheid ook een oorzaak buiten de CF kon hebben. Bijvoorbeeld Pfeiffer ofzo. Helaas heb ik op deze vraag nog geen antwoord gehad, en wachten we dus geduldig af.

Om kwart voor 12 was ik weer beneden in de hal, waar de taxichauffeur die tussendoor moest wachten, al klaar stond. We hadden expres geregeld dat de taxi op tijd moest zijn. Normaal kunnen ze ook wel eens een kwartiertje (of meer) later komen, maar nu hebben we met iemand gesproken die boven de planning staat. Gezien mijn beperkte energie, gaat hij regelen dat als ik het tijdig aangeef, dat ik niet gecombineerd word, en dat ik ook op tijd word gehaald… Voor vandaag was ik tevreden… SUPER!!! Hopelijk houden ze dit lang vol, scheelt me veel energie..

Ook de terugweg moest ik de weg wijzen. In Giessenburg was een weg afgesloten, en daardoor konden ze niet daaroverheen. Op de heenweg wist ik dat niet, en toen konden we er nog net langs, maar terug zou dat niet meer gaan. Daarom parallel gegaan, maar dan wist ze de weg niet… Nu vraag is dat best een centrale weg, maar ja.. helaas voor mij was het dus niet oogjes dicht en slapen (tegen mijn principe, maar ik had het op dat moment wel kunnen doen) maar de weg wijzen en opletten…

Toen ik thuis kwam, was ik helemaal doorgezweten en afgedraaid. Eerst lekker een pannetje soep klaar gemaakt, en daarna rustig gegeten. Na het eten heb ik rustig op de bank wat huiswerk zitten maken, en een muziekje opgezet. Na een uurtje of 2 voelde ik me weer redelijk, al was ik nog wel ontzettend moe. Uit ervaring weet ik, dat het de rest van de dag zo blijft, en dus ben ik toch mijn energie bij elkaar gaan rapen, en op de hometrainer gestapt. Ik moest immers vandaag ook nog trainen…

Waar ik vorige week, en het weekend 5 of 6x 1 minuut met 1 minuut tussenpauze fietste, fietste ik gisteren en vandaag 6x 1 minuut met 45 seconden pauze. We zijn dus heel langzaam wat aan het opbouwen. Langzaam gaat de pauzetijd korter worden, zodat ik op een gegeven moment 5 of 6 minuten achterelkaar kan gaan fietsen, en op de lange duur kan gaan fietsen. Want daar moeten we toch naar toe…;)

Vanavond word denk een rustig avondje, waarin ik niet anders doe dan op de bank zitten, af en toe een wandelingetje naar de koelkast of de WC, en dan daarna weer de bank op. Natuurlijk (hoe kan het ook anders) doe ik op de bank wat nuttigs, namelijk schoolwerk. De afgelopen weken heb ik heel wat aan schoolwerk gezeten, en daardoor vorder ik lekker. De opdrachten zijn bijna helemaal af. Nog wat presentaties (vrijdag koken, 3 november Nederlands, en 5 november Godsdienst). En daarna de toetsweek. (9-13 november). Of ik alle toetsen kan maken weet ik nog niet, maar ik ga toch proberen om ze allemaal in ieder geval vast voor te bereiden (samenvatting maken, aantekeningen erbij zoeken, alles doornemen).

De praktische opdrachten zijn wat lastiger, al ben ik met textiel (iets maken van reststof) ook al een eind. Vakken zoals handvaardigheid kan ik helaas niet doen, omdat je dat niet op de bank kan doen, en ook omdat ik de materialen daarvoor niet in huis heb. Wellicht haal ik die in de volgende periode in, en zie ik wel weer.

Volgens mij was het dat wel weer voor vandaag. Ik ga nog even verder met huiswerk, en daarna straks eten;)

Groetjes

Geen opmerkingen: