maandag 4 januari 2010

Gewoon even "gewoon willen zijn"

Soms is er wel eens een moment dat ik denk: “Nu wil ik gewoon net als anderen, even ‘alles’ kunnen doen”. En of ik het dan kan of niet, ik ga er dan voor, en DOE het gewoon.. Dat ik daarna de gevolgen moet ervaren, is niet altijd even leuk, maar geheel mijn eigen verantwoordelijkheid..

Zo ook met de Oud en Nieuw. Zoals de meeste lezers van mijn site weten, moest ik al vroeg op om naar Breda te gaan, voor het intakegesprek op het revalidatiecentrum. En aangezien de rit daarheen al slopend was, en ik soms nog geen 100m kan lopen zonder uitgeput te raken en een gesprek soms al te vermoeiend is, kan je jezelf een beetje voorstellen hoe ik me voelde, toen ik op de terugweg naar huis was, na 2 gesprekken, een eind lopen door de gangen, en heen en terug naar Breda.

Toch wilde ik met alle geweld ’s avonds opblijven, omdat het nu eenmaal “oudejaarsavond” was. Om een uur of kwart voor 1, gingen mijn moeder en ik naar bed, om de volgende morgen om een uur of half 9 weer eruit te gaan. Om 10 uur zou er een kerkdienst zijn, waar mijn moeder heen ging, en die ik mee zou luisteren via de scanner. Omdat ook informatie in me opnemen enorm veel energie vergt, zat ik tegen de middag al tegen uitputting aan.

’s Middags kwamen mijn oom en tante Nieuwjaar wensen, en ook dan wil je niet als een “zoutzak” erbij gaan hangen… Nog een spelletje gedaan, en tegen 8 uur ’s avonds “stortte ik in” en was het gedaan met mijn doorgaan.. Ik liep te trillen, had hoofdpijn, was misselijk, en overoververmoeid.

Dat ik 3 dagen daarna nog moe ben, is voor een gezond persoon niet te begrijpen.. Want: Wat heb ik nu gedaan?? Voor mij was het echter een inspanning alsof ik al 7 dagen achter elkaar de marathon ren.. en ’s nachts bij wijze van spreken, op de trampoline spring..

Toch was ik ook voldaan.. Ik had “Oud en Nieuw gehouden” ,ook al was het dan niet zo inspannend als anders.. En hebben we nog niet de helft gedaan, van wat we de andere jaren deden..

Nog 1 voorbeeld, en dan stop ik deze blog.. Mijn rijlessen.. Zoals ik misschien wel vaker heb gezegd: als ik in november geen opname had gehad, zou ik voor de kerst nog een keer afgereden hebben. Helaas kwam mijn gezondheid er tussen en ging ik voor 2,5 week naar het EMC in Rotterdam..

Toen besloten werd dat ik moest gaan revalideren, was ik vastbesloten TOCH te proberen om mijn rijbewijs daarvoor te halen. In Juni heb ik mijn theorie-examen al gehaald, en dus loopt die Juni dit jaar af, als ik mijn rijbewijs niet heb gehaald dan.

Aangezien ik in de 3 maanden dat ik ga revalideren, geen tijd en energie over zal hebben om rijlessen te volgen, besloot ik voor die tijd te proberen mijn rijbewijs op zak te hebben.. Ook al lig ik de hele dag op de bank, als ik rijles heb. Ook al kan ik die dag niets meer doen.. en ben ik totaal uitgeput als ik terug kom: Ik heb een voldaan gevoel, want: ik heb gewerkt aan een grote wens van me: MIJN RIJBEWIJS HALEN!!!

Groetjes

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Marianne,
Gelukkig nieuwjaar nog.
Ik hoop dat je in 2010 veel meer energie gaat krijgen.
En positief blijven denken hoor.
Juni duurt nog 6 maanden dus ik denk wel dat je voor die tijd je rijbewijs hebt.
Wat jammer dat je rij instructeur je niet vanuit het revelidatie centrum kan komen halen voor 1 uurtje les per week.
Zou er bij dat revilidatie centrum geen rijschool in de buurt zijn om je verder les te geven zodat je niet in maart weer helemaal opnieuw er aan moet wennen auto te rijden.
Al is het maar 1 uur per 2 weken.
Het kan ook zijn dat dit te zwaar voor je is maar het was zomaar even een gedachte.
Oja ik ga trouwen ,ik ben officieel met kerst gevraagd en ik zei ja , natuurlijk.
Toen kreeg ik een mooie ring en nu heb ik trouw koorts.
Ik ga trouw lokaties opzoeken en trouwjurken passen.
De planning is voorjaar 2011.
We zijn dan al 16 jaar een paar dus hoog tijd om te trouwen.
Ook moet ik steeds denken aan het liedje "trouw niet voor je 40ste"
Ik ben dan nog net geen 40 en ik trouw dan mooi wel.

Ik hoop dat je je al weer wat fitter voelt dan net na oud en nieuw en lieve groetjes vanuit Haarlem
manon de jong

Tamara M. zei

Goedzo!! That's the spirit!!! Ik hoop dat je snel je rijbewijs haalt en ik duim voor je!!

xxx Tamara