dinsdag 30 maart 2010

Een andere antibiotica

Voor het eerst lig ik op een box met een sluis er voor. Natuurlijk heb ik wel eens een sluis gehad, maar dat was in het Sophia. Hier zijn de deuren echter zwaarder, en vallen ze achter je dicht. In het begin was het echt schrikken als er ’s nachts iemand binnen kwam. Dat gaat echter nooit geruisloos maar altijd was er een grote klap te horen. Heel inbraakveilig, maar ook heel erg storend als ze ’s nachts naar je infuus komen kijken. Maar goed. Afgelopen nacht heb ik een lekker nachtje gemaakt. Mede omdat ik nu geen allergische reactie meer heb.

Want jawel: Ik heb andere antibiotica, en daar ben ik NIET allergisch voor!! Wat een feest, wat een feest. Geen enkele reactie volgde, nadat gisteren om 18u de 1e gift door was gelopen. Wat was ik blij!!! Hopelijk helpt deze antibiotica mij ook op te knappen, en ben ik er niet resistent voor.. Want anders gaan we waarschijnlijk weer naar een andere zoeken, of terug op de Tazocin waar ik steeds allergisch voor ben.. De antibiotica die ik nu heb heet: Tiënam. (uitspreken als Tianam).

Er is trouwens ook een voordeel van de sluis.. Ze zetten daar mijn eten neer, en komen niet mijn kamer op om het te brengen. Ik kan dus lekker doorslapen tot half 9 of langer, en dan pas mijn ontbijt pakken. Het enige is dat ik dan niet gelijk drinken heb, maar so what, als ik maar wat langer kan slapen!!

Vanmorgen kwam de zaalarts langs. Ze vertelde dat mijn infectiewaarde zondag op maandag duidelijk gestegen waren (van de 3 naar de 20). Dit hoeft nog geen infectie te betekenen, omdat dat officieel pas boven de 50 is. Ook mijn bloedplaatjes en mijn HB waren aan de lage kant (was niet zo laag, dus houden ze in de gaten). Dit kan door de bloeding komen, maar het kan ook met een infectie te maken hebben. Daarom hebben ze vanmorgen weer bloed geprikt, om het goed in de gaten te kunnen houden. Als mijn Bloedplaatjes en mijn HB nog verder dalen gaan ze dit waarschijnlijk toedienen, om niet te laag uit te komen.

Verder heeft ze even naar mijn longen geluisterd en ze hoorde nog heel wat gepruttel. Normaal hoor je bij mij niet zo veel, maar nu dus blijkbaar wel. Ze zou een longfunctie af gaan spreken, en morgen in het grote overleg word er besproken wat we gaan doen. Ik heb gelijk aangegeven dat als er inderdaad een infectie gaande is, dat ik graag nu gelijk langer blijf, in plaats van met Pasen thuis zijn, en gelijk daarna voor de volle mep (3 weken) opgenomen worden. Dit begreep ze goed, en ze zou het aankaarten bij mijn arts.

Verder een raar verhaal met mijn sputum. Zondagavond wilden ze een kweek van me hebben, maar ik kreeg naar hun idee niet genoeg in het potje. Steeds weer moest er wat bij, maar op een gegeven moment kreeg ik er niets meer in. Gisteren had ik erge pijn, en kon ik dus niets ophoesten, en vandaag heb ik dus maar eens gevraagd of dat vieze potje met wat slijm nog ingeleverd moest worden of dat het weg moest. Ik gaf aan dat de pijn nu weg is, en ik best wilde proberen of ik wat nieuw omhoog kon krijgen. Wat zegt de verpleging: O, we kunnen het wel insturen hoor ,en als jij dan zorgt dat je nieuw in een potje krijgt, sturen we die ook in.. Nu kan het dus opeens wel.. Dezelfde hoeveelheid, niets erbij.. Raar..

Zoals ik al zei ben ik overgestapt op een andere antibiotica; De Tiënam (spreek uit als Tianam). Van deze antibiotica heb ik totaal geen bijwerkingen. Omdat de allergische reactie op de Tazocin nu niet steeds weer gevoed word, nemen de klachten steeds verder af. De koorts is weg (nog wel zweterig en klam af en toe), de pijn op mijn ribbenkast is weg, de misselijkheid en de hoofdpijn zijn weg, de jeuk word minder, alleen de benauwdheid is er nog. Heerlijk!! Je voelt je dan gelijk weer wat meer waard he, als al die bijwerkingen weg zijn.

Ik voel me zeker nog niet de oude, maar wel heel wat beter dan toen ik de allergische reactie had. En dat is al heel veel waard. Ik kan nu (wellis waar met zuurstof) wat bewegen. Hopelijk zakt mijn conditie niet te hard.

Vanmiddag moest ik gelijk longfunctie gaan blazen. Toen ik nog maar een minuut in de wachtkamer zat, werd ik al gehaald. Helaas was mijn longfunctie gezakt van de 77% (2.45 liter) naar de 59% (1.85 liter). Nu weet ik dat hij al wat lager was, want die 77 is van januari 2010, en vorige week wastie 66 en 2.20 liter in Breda. Toch is het nog heel wat, wat hij gezakt is in 5 dagen tijd. Ik ben benieuwd wat de dokters voor plan gaan bedenken.

Nu mijn longfunctie ook gezakt is, denk ik niet dat ik naar huis ga voor de Pasen. Ik hoop eerst op te knappen, voordat ik weer naar huis ga. Anders zou je net thuis zijn, en weer terug kunnen omdat je opname nodig hebt. Balen, maar dan ben ik liever wat langer weg nu, dan dat ik zo meteen terug kan voor de volle mep (3 weken). Maar goed, misschien heeft mijn arts een ander plan;) Laten we het maar weer lekker afwachten..

Groetjes

Geen opmerkingen: