donderdag 4 maart 2010

Het kringetje is weer rond.. weer een kuurtje

Vanmorgen hadden we als eerste programmaonderdeel zwemmen, dus trok ik in plaats van mijn kleding, vanmorgen gelijk mijn badkleding aan. Mijn ochtendjas er over, en zo verscheen ik aan het ontbijt. Na het ontbijt werd ik al vrij snel met de rolstoel naar beneden gebracht, waar we eerst gingen acclimatiseren, en wennen aan de warme bedompte lucht van het zwembad. Toen het tijd was, gingen we het water in.

Het water was warm, en de bodem op ongeveer een meter. In het begin was de bodem lager, ongeveer 45 cm. De eerste paar minuten deden we wat oefeningen, zoals naar de overkant lopen, grote stappen, zwemmend lopen, gewoon zwemmen etc. De laatste minuten kregen we van die schuimrubberen rietjes, waar we heerlijk op konden drijven. Voor het eerst sinds tijden lukte het me om mijn schouders te ontspannen.

Na het zwemmen, heb ik me boven op mijn gemak aangekleed, en daarna mijn bed gedaan met de verpleging. Iedere donderdag verschonen we de bedden, en ik doe dat voorlopig met hulp van de verpleging. Na het verschonen, heb ik even koffie gedronken, en daarna had ik het begeleidingsgesprek wat later de middag stond gepland. Dit omdat het niet helemaal uit kwam. Het gesprek ging over medicijnen en vernevelen, dus peace of cake voor mij;-) Ze had me dan ook weinig te vertellen en het was zo klaar.

5 minuten van te voren kregen we te horen dat GRIP niet in de vergaderruimte zou zijn maar in het tuinhuis, en dus gingen we met zn allen door de tuin naar het tuinhuis. Daar hebben we het over de dagprogramma’s gehad. Zo moet ik voldoende rust nemen tussendoor, niet te veel op een dag, goed verdelen, etc.

Terug boven, was het tijd om te eten. Na het eten hadden we actief bewegen beneden. Dus in de rolstoel, en opnieuw naar beneden.. Bij Actief bewegen moesten we eerst over rollen met een soort skippybal, daarna zonder communicatie over rollen, naar de persoon waar je oogcontact mee had, en zo kwamen er steeds meer regels bij. Het 2e spel was een soort jeu de boules. Met balletjes moest je per team zo veel mogelijk punten halen;) ik weet even niet meer hoe het echt heet.. B…???

Na het actief bewegen ging ik weer op naar boven, en daar kwam de dokter me al snel even halen. Op mijn kamer vertelde hij dat hij mijn arts gesproken had, en dat die mijn longfunctie nog aan wilde kijken. We gaan daarom iedere week longfunctie blazen. Omdat er alleen een stafylokok gekweekt was, ondanks dat er waarschijnlijk wel Pseudamonas zit, willen ze me opnieuw een Tavanic kuurtje geven. Begin februari heb ik die ook al ruim een week geslikt, en daar ben ik toen mee gestopt omdat het niet hielp, en ik er alleen maar slechter van werd. Nu moet ik het dus weer gaan proberen.. zucht…

Het plan voor nu is dus 2 weken een Tavanic kuurtje, iedere week longfunctie blazen, en als mijn klachten vermeerderen moet ik aan de bel trekken. Hoewel ik het fijn vind dat ze wat proberen, heb ik weinig vertrouwen in het kuurtje wat ik heb. Ik heb die al heel wat keren gehad zonder resultaat, buiten verslechtering om. Vaak gaat mijn slijm vast zitten door tablettenkuur, en dan ben ik binnen no-time gevloerd. Toch gaan we het maar weer proberen, want opname is ook niets…

Maar goed, na de dokter gesproken te hebben, heb ik mijn moeder even gebeld, en het plan verteld, en daarna was het tijd voor lichaamsbewust wording, waar we opnieuw op het matje moesten;-) Weer liggen, en dit keer was het wat actiever. We moesten eerst met onze rug over het matje schuren (alsof je aan een muggenbeet krabt) en daarna voelen wat er veranderd was. Vervolgens met ons been een oefening, en daarna was het klaar.

Boven was het al weer bijna tijd om te eten, en daarna ben ik naar mijn kamer gegaan. Opnieuw is er een dag voorbij, nog 1 nachtje en 1 dag, en dan zijn er al 2 weken van het revalideren om. Nog 10 te gaan…

Groetjes

1 opmerking:

Anoniem zei

Dit keer lijkt het me toch anders met de orale kuur. Je beweegt nu veel meer waardoor het slijm makkelijker los zou kunnen komen. Succes, Hedwiche