dinsdag 2 maart 2010

Week 2, dag 2

Wat ik gisteren was vergeten te zeggen, is dat het begeleidingsgesprek niet door ging, omdat die persoon vrij was op maandag. Dat gesprek word dus later een keer opnieuw ingepland.

Vanmorgen was ik om half 6 wakker, door een hoestbui. Toen ik na een hele tijd hoesten en draaien op mijn wekker keek, was het kwart voor 7, en besloot ik dat laatste kwartiertje niet meer te blijven liggen, omdat ik toch bleef hoesten. Ik ben er dus uit gegaan, en heb op mijn gemak mijn ochtendritueel gedaan. Medicijnen, wassen en aankleden, mijn spullen die ik nodig had vast bij elkaar zoeken etc.

Om 8 uur zat ik aan het ontbijt, en rond half 9 gingen we richting ontspanningstherapie. Daar kregen we een matje, waar we op moesten gaan liggen. De lampen werden weer uit gedaan, kussentje er bij, en ga maar liggen. Vorige week hadden we de therapie dat we moesten denken aan een lichaamsdeel. Nu moesten we spannen en ontspannen. Voor de rest was het op de zelfde manier. De fysio zei steeds een lichaamsdeel en wat je daar mee moest doen. Na ontspanningstherapie hebben we een kwartiertje beneden in de wachtkamer koffie gedronken.

Om 10 uur moesten we naar het tuinhuis om wat lijsten in te vullen, voor 1 van de fysio’s, voor zijn opleiding. Dit duurde niet zo heel lang, en we hebben dus daarna nog even in de wachtkamer gezeten, en gingen door naar de GRIP. Dit was vandaag traplopen. Iedereen moest dan een stukje traplopen, net hoever je zelf kon, op je eigen tempo etc. Je kreeg dan tips wat je beter kon doen, wat je goed deed werd gezegd etc. Ik had hier niet echt wat aan. Mijn tempo was goed, het rusten ook, enkel aan de ademhaling valt wat te behalen. Voorlopig dus geen oplossing voor het traplopen.

Hierna gingen we eindelijk terug naar boven, omdat het al weer tijd was om te gaan eten. Na het eten heb ik even een half uurtje op bed gelegen, en daarna moesten we door naar de activiteitenbegeleiding. Ik heb dat achter de rolstoel gelopen. Bij de activiteitenbegeleiding, moesten we onze longen weergeven op papier, en dan het gevoel wat we daar bij hebben uitbeelden. Was best lastig om je gevoel wat je in je longen hebt uit te beelden. Uiteindelijk heb ik 2 longen op papier getekend, daar wat houtsnippers (slijm) op geplakt, en 2 messen bij getekend (wat de infectiepijn aanduid).

Na de activiteitenbegeleiding was er genoeg tijd om te lopen naar het actief bewegen. Ik was welliswaar helemaal versleten, maar ik wilde me niet laten kennen. ’s Middags had iemand tegen me gezegd dat ze dacht dat ik niet alles deed wat ik kon. Dit deed me erg zeer. Die persoon bedoelde er welliswaar niets negatiefs mee, maar toch gaf dit me een steek van pijn. Het is zo makkelijk om over iemand te oordelen, totdat je zelf voelt wat diegene meemaakt.

Bij Actief bewegen hadden we het over het onderwerp (bleh) Slijm.. Vooral wat het doet, hoe het werkt, welke functies het heeft, en daarna technieken die je kan gebruiken voor longtoilet (je longen schoon houden van slijm, ofdewel slijm uit je longen halen). De meeste dingen die verteld werden, wist ik al lang, en ik gaf dus meer antwoord dan de rest. Op een gegeven moment heb ik mn mond gehouden, want dan kon de rest zelf ook even verzinnen. Wel heb ik 1 nieuwe manier gehoord om slijm uit de longen te halen. Die gaan we dus komende tijd even uit proberen.

Na Actief bewegen, ben ik met de rolstoel terug gegaan, omdat ik aan het eind van mijn kunnen was. Omdat mijn moeder vanavond nog komt, en er op de planning staat te douchen, was het toch fijn dat de rolstoel mee was. Boven ben ik naar mijn kamer gegaan, waar ik mijn site nu bij zit te werken.

Vanavond komt, zoals ik al zei, mijn moeder op bezoek, en helpt ze me met douchen. Verder ben ik van plan heel vroeg naar bed te gaan, want ik ben erg moe. Slapen, slapen en nog eens slapen heb ik zin in..

Mijn programma voor morgen is:

08.00 Ontbijt

09.00 Duurtraining
10.00 Gesprek maatschappelijk werk
11.00 Actief bewegen
12.00 Lunchpauze

13.00 Longfunctie blazen
13.30 Gezondheidskunde (hoef ik niet heen, en ga ik nu denk ook niet heen)
14.45 Duurtraining

17.00 Diner

Groetjes

2 opmerkingen:

Tamara M. zei

Jeetje daar zou ik echt boos om worden, als iemand tegen mij zou zeggen dat ik niet alles doe wat in me zit!!! JE werkt je kapot daar!! Grr!

Ik hoop dat het toch op een gegeven moment vruchten af gaat werpen die revalidatie, want wat ik nu lees lijkt me echt superzwaar!!

HEel veel sterkte!!

liefs Tamara

Tamara M. zei

Jeetje daar zou ik echt boos om worden, als iemand tegen mij zou zeggen dat ik niet alles doe wat in me zit!!! JE werkt je kapot daar!! Grr!

Ik hoop dat het toch op een gegeven moment vruchten af gaat werpen die revalidatie, want wat ik nu lees lijkt me echt superzwaar!!

HEel veel sterkte!!

liefs Tamara