maandag 8 maart 2010

Week 3, dag 1... Hoe ik veranderde in sneeuwpop

Vanmorgen werd ik door alle geluiden een half uur voor mijn wekker wakker. Hakschoenen op de gang, een slaande deur bij iemand anders, een raam dat open werd gegooid, en nog veel meer. Om half 7 was er al heel wat activiteit op de afdeling. Maar ik bleef nog lekker even in bed, en genoot van dat moment dat ik nog even niets hoefde. Lekker warm, lekker veilig onder de warme dekens;-)

Een half uur later was het dan toch zover dat ik er uit moest, en dus stapte ik de kou in. Gelijk maar aangekleed en mijn wandelingetje richting de “verpleegpost” voor mijn medicijnen uit de koelkast. Bleek dat de nachtdienst net aan het overdragen was, en dus moest ik even wachten. Even later had ik mijn medicijnen, was ik gewogen, en ging ik weer op weg naar mijn kamer.

Vernevelen, andere medicijnen innemen, alles klaarleggen voor het eerste programma onderdeel: buiten lopen, en daarna op naar de huiskamer waar de ontbijttafel al stond gedekt. Tijdens het eten bleek een groepsgenoot niet fit, en verdween weer haar bed in. De rest maakte zich al snel klaar om naar beneden te gaan. Ik belde de verpleging, haalde een rolstoel, en werd naar beneden gebracht.

Ondertussen was het buiten gaan sneeuwen. Eerst zacht, en later steeds harder. Toen we een kwartier later buiten liepen, veranderden we langzaam van mensen, in sneeuwpoppen. De broodnodige rustpauzes werden vernikkelmomenten, en de wandeling buiten, leverde ons bevroren tenen en een hoop koude lichaamsdelen op. Toch gaf het een voldaan gevoel dat we even later de drempel weer over konden stappen. De warmte in, en met het gevoel van: TOCH HEB IK HET GEDAAN!!!

Toen we weer boven aankwamen, was het tijd voor een bakkie koffie en een uurtje rust. Samen met wat groepsgenoten schoof ik aan de puzzeltafel, en begon fanatiek aan de legpuzzel die er op lag. Een uurtje later was het tijd om naar beneden te gaan. Opnieuw de rolstoel in, beneden eruit, en op de hometrainer. Vorige week was afgesproken dat ik hetzelfde zou blijven fietsen, dus dat betekende 26 minuten op de hometrainer. 2 minuten op 12 watt, en 2 minuten op 30 watt..

Om 12 uur werd ik boven weer afgeleverd, en was het tijd om te gaan eten. Na het eten ben ik de verpleging gaan vragen om mijn antibiotica, en heb ik die op mijn kamer vernevelt. Daarna nog even in de huiskamer, en om 2 uur weer naar beneden, want het was tijd voor krachttraining. Bij de krachttraining moesten we nu 3x8 ipv de 3x6 van vorige week.

Na de krachttraining ben ik nog even naar boven gegaan, en was er de gelegenheid om een bezoek aan de arts te brengen. Omdat ik vond dat ik die afgelopen week genoeg gezien heb, en niet echt wat dringends te bespreken had, omdat mijn kuurtje Tavanic toch nog wat tijd nodig heeft, en we dat dus “moeten aankijken” ben ik niet naar de dokter toe gegaan. Om half 4 moest ik weer naar beneden voor een gesprek bij de psycholoog. Na dat gesprek was het etenstijd, en hebben we gegeten. Na het eten ben ik naar mijn kamer gegaan, en daar heb ik wat sites bekeken, mijn site bijgewerkt, en mijn moeder gebeld.

Ondertussen ben ik lekker aan het sprayen, en daarna ga ik omkleden en nog even in de huiskamer zitten. Vanavond lekker vroeg naar bed, en dan hopelijk een lange, goede nacht maken.

Mijn programma voor morgen is:

08.00 Ontbijt

08.45 Ontspanningstherapie

10.00 Begeleidingsgesprek met longverpleegkundige

12.00 Lunchpauze

13.30 Activiteitentherapie

14.30 Actief bewegen

16.00 Grip

17.00 Diner

Groetjes

Geen opmerkingen: