dinsdag 18 mei 2010

Oogheelkunde ervaringen

Vanmorgen moest ik naar de oogarts, voor mijn (officieel) jaarlijkse controle. De laatste keer echter dat ik geweest ben, was het 2001. Dus echt jaarlijks is het niet meer. Op de kinderpoli is mij nooit gezegd naar de oogarts te gaan. Dus dan ga je niet hé;-) Maar goed, nu had ik dus beloofd aan mijn internist, dat ik voor de volgende afspraak naar de oogarts zou gaan. En vanmorgen was het uur van de waarheid daar.

Al heel vroeg (om 9 uur) had ik een afspraak in het ziekenhuis in Gorinchem bij de oogarts. Samen met mijn moeder, (omdat het best een stuk lopen is, en ik niet zo ver kan lopen, en dus met de rolstoel moet) reed ik naar het ziekenhuis, en liep ik een stuk door de parkeergarage. Toen we de rolstoelen tegenkwamen ben ik gaan zitten, en gingen we richting de oogheelkunde.

Na ongeveer een kwartiertje wachten, omdat we te vroeg waren, werd ik binnen geroepen. Verschillende vragen werden op me afgevuurd; of ik prednison gebruikte, of ik daar bijwerkingen van heb of heb gehad, of ik goed kan zien met mijn bril etc. Daarna wilde ze mijn bril even opmeten om de sterkte te bekijken, en ook moest ik met mijn bril op, letters op een bord lezen. Dit lezen ging prima, en ik haalde zelfs de kleinste lettertjes. (Hoor je de arts zo: “Tja, je mag stoppen.. Kleiner heb ik niet”)

Hierna werden mijn ogen gedruppeld. Deze druppels moesten een kwartiertje inwerken. Ze hadden me niet gezegd dat mijn ogen gedruppeld zouden worden, maar gelukkig had ik mijn moeder meegenomen. Van die druppels worden je pupillen namelijk heel groot. Je kan fel licht dan slecht verdragen en moet dit dus vermijden,en je kan wat wazig gaan zien. Aangezien buiten de zon scheen, was zelfs mijn zonnebril niet donker genoeg. Ik heb dus mijn moeder maar terug laten rijden. Zelf had ik heen gereden, maar ik was maar wat blij dat ik mijn moeder terug kon laten rijden. Maar goed.

Na een half uur werd ik weer binnen geroepen (het kwartier liep iets uit), en keek de arts met een apparaat en licht in mijn ogen. Dit om de bloedvaatjes te controleren op eventuele afwijkingen. Gelukkig bleek dat mijn ogen geen enkele tekenen vertoonden van diabetes of afwijkingen. Over 2 jaar, of als ik eerder klachten heb over een jaar, moet ik terug komen.

Zoals ik al vertelde, reed mijn moeder terug naar huis, en deed ik mijn zonnebril op. Ook in huis heb ik tot nu toe mijn zonnebril op, al merk ik dat mijn ogen iets minder zeer gaan doen. Eerst deed het al zeer om mijn ogen open te hebben, maar nu kan ik (welliswaar met zonnebril op) naar mijn laptopscherm kijken. Ik verwacht dat de druppels wel een eind zijn uitgewerkt. Nog even zonnebril op houden, en dan weer met mijn gewone bril proberen.

Tot zover mijn oogarts ervaringen van deze morgen.. hihi..

Groetjes en tot de volgende keer.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb heel vaak die druppels. Wat ben jij een aansteller zeg. Pijn, vermoeid, slachtoffer en je moeder houdt dat lekker in stand. Ook als je ziek bent is het beter om zelfstandig te zijn, je eigen weg te gaan. Jij gedraagt je zo zielig, dat komt iid nooit meer goed met jouw mentale ontwikkeling. Wees eens wat minder negatief en neem een voorbeeld aan andere cffers. Marieke

Anoniem zei

Hi Marianne,

Jammer die nare reacties maar ik hoop dat je je er niks van aantrekt! Succes met alles!

Groetjes Daphne

Anoniem zei

nou marieke denk dat je geen een cfer met elkaar kan vergelijken.
en daarom is de een meer vermoeid dan de ander en iedereen heeft een andere pijn grens.

en als het aanstellen zou zijn dan geloof ik niet dat een ziekenhuis en een revalidatie centrem daar in trapt vooral in zo revalidatie centrem verwacht ik wel dat ze je lichamelijk en gestelijk goed in de gaten houden.

gr jeroen van dongen

Anoniem zei

Hoi Marianne,
Ik heb vorig jaar zoiets bij de oogarts gehad en mijn ogen waren ook nog helemaal goed gelukkig.
Ik moet dat doen vanwege cf en diabetes maar de laastste keer moest die oogarts test met druppels doen voor mijn rijbewijs.
Ik kreeg hem gelukkig wel voor 10 jaar. voorheen moest ik om de 5 jaar mijn rijbewijs vernieuwen en dan ook weer zo een oog test.
Heb jij dat niet hoeven doen voor je rijbewijs?
Ze veranderen de regels steeds in nederland geen touw meer aan vast te knopen ,ha ha.
Ik moet morgen naar de dokter maar ik hoest veel en heb een flinke verkoudheid opgelopen ,dus ik hoop op een thuis infuus want ik wil geen opname.
Het wordt eindelijk lekker weer en ga zo ook weer heerlijk in de tuin zonnen.
Ik vindt het zo leuk voor je dat je zo lekker rond kan rijden.
Ik hoop dat je een mooi weekend hebt en dat je ook van het zonnetje kan genieten.
Ga je nog op vakantie deze zomer?
groetjes van mede cfer manon

SuuS zei

Marieke, mensen zoals JIJ zijn pas vermoeiend! Mensen die zich niet kunnen inleven in een ander!! Zoals Jeroen al zegt,, iedere cf-er is anders. Misschien ben jij nét die ene cf-er waar het allemaal iets makkelijk gaat, dan een ander!
Denk voortaan ff na, voordat je zo'n zielige reactie neerzet!

Marianne, ben blij dat je voorlopig niet meer bij de oogarts hoeft te komen :)

Groetjes, Suus