maandag 28 juni 2010

Afzeggen en behandeling

Vanmorgen om een uur of half 12 kwam de zaalarts binnen voor de visite. Ze vertelde dat ze eigenlijk weinig weet over de longen, maar dat ze wel de verantwoordelijke is voor mij. Alles wat ze doet overlegt ze met de longartsen van de longafdeling. Ze vroeg onder andere of ik nog bloed had opgehoest, maar na gisteren heb ik niets meer gemerkt. Daarna vroeg ik of de uitslagen van de SEH en van zondagochtend al bekend waren. Volgens haar waren er weinig afwijkingen in te zien, alleen viel het op dat de zuurstof in mijn bloed goed was, maar dat er in mijn longen minder zuurstof dan normaal was. Ze zou de longfunctie mee gaan nemen in het overleg, en vragen wanneer dat gepland moest worden.

Om een uur of 2 kwam de longarts binnen, en bijna gelijk kwam ook de CF-verpleger binnen. De arts vertelde me dat ze naar aanleiding van de bloedingen (hemoptoƫ), en de scan die gisteren gemaakt is, weer een embolisatie willen doen. De arts dacht aan morgen of woensdag. Voor de mensen die niet bekend zijn met dit woord: Bij embolisatie gaan ze met een slangetje via een slagader in de lies, naar de longen toe. De vaten die afwijkend zijn of zwakke plekken hebben, schieten ze dan dicht met een bolletje. Het stuk wat slecht is, sterft dan af, en als goed gaat, heb je dan daar geen bloeding meer. Na het onderzoek moet je 2-3 uur plat liggen, omdat anders de plek in je lies weer open gaat. Vorige keer heb ik 2 weken lang pijn gehad na de embolisatie. Hopelijk heb ik dat dit keer niet.

De CF-verpleger zei naar aanleiding hiervan, dat ik niet naar de andere CF-arts mocht. Als ik nog geen embolisatie heb gehad, is er nog steeds kans op bloedingen. Een taxichauffeur weet niet wat hij daar aan moet doen, en daarom mag ik niet naar een ander ziekenhuis. Zou ik wel een embolisatie gehad hebben, dan moet ik nog minimaal 48 uur in het ziekenhuis blijven ter observatie. Daarom hebben we vanmiddag de afspraak afgebeld, en moeten we een nieuwe maken als ik weer thuis ben, en alles weer redelijk gaat.

Het is dus nog niet bekend wanneer de embolisatie plaats vind, en ook de longfunctie is nog niet bekend wanneer dat gaat gebeuren. Verder hopen ze op zo snel mogelijk een plaatsje op de longafdeling, maar daar was verder nog geen zicht op, hoe lang dat zou duren. Ik sta op de lijst, en zal dus als er plek is, over gaan naar mijn eigen afdeling. De CF-verpleger zou het verdere CF-team in gaan lichten dat ik op de interne lig, in plaats van op de longafdeling. Dus binnenkort zullen fysio en diƫtiste ook wel langs komen.

Ik geloof dat dit het wel weer is. Vanavond werk ik niet meer bij, als er weer wat te vertellen is, komt er weer een berichtje.. (het kan zijn dat dit niet iedere dag is, omdat ik misschien niet iedere dag wat te vertellen heb. Zo wel, dan horen jullie natuurlijk wat… )

Groetjes

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Sterkte hoor.
Heb erg met je te doen.

Anoniem zei

Hoi Marianne,
Wat vervelend allemaal, ik wens je veel beterschap toe!
Groetjes van Sandy uit Haarlem (Ydnas)

Cash en Els zei

Het zit je niet mee!! Heel veel sterkte.

Groetjes, Els