donderdag 7 oktober 2010

Nadere uitleg

Naar aanleiding van mijn blog gisteren, kreeg ik wat vragen in mijn gastenboek. Ik zal eerst de vraag weergeven, en daarna een antwoord proberen te geven.

Wat is een bolus?
Een bolus is een bepaalde hoeveelheid insuline, die je via de insulinepomp toedient. Eigenlijk is het een soort spuiten, maar omdat het naaldje al zit, geef je de hoeveelheid insuline niet per injectie, maar via het naaldje wat in je buik zit.

Wat is een EH?
Als je praat over insuline spuiten, heb je het over aantal eenheden spuiten. Je kan het een beetje vergelijken als een pil. Daarbij zeg je het is zoveel mg. Insuline word uitgedrukt in eenheden.

Wat is een HbA1c?
De HbA1c is een bloedglucose waarde in je bloed, gedurende langere tijd. Daaraan kunnen ze dus een beetje zien of je waardes goed zijn. De HbA1c is het mooiste als hij onder de 7 zit. Gezien ik van veel hoger kom, is de waarde 7,1 erg mooi.. Best kans dat hij ondertussen nog lager is, want deze waarde was van begin september.

Groetjes

Geen opmerkingen: