maandag 11 oktober 2010

Rust, ritme en regelmaat;-)

Voor je het weet, is het weekend voorbij, en een nieuwe week weer ingegaan. Zo sta je nog voor het weekend, en zo is het weekend alweer achter de rug, en ben je weer met je dagelijkse dingen bezig. Maandag is voor mij een dag waarop ik me erg rustig houd. Eerst uitslapen, daarna de dagelijkse dingen zoals medicatie en eten, en vervolgens rustig op de bank wat dingen doen. Achter mijn laptop, wat lezen, site bijwerken, mailtjes versturen, wat dingen doornemen etc. ’s Middags ga ik eerst eten, daarna ga ik naar boven waar ik de telefoon uit zet (altijd handig als dat kan), en duik ik mijn bed in. Na 1-2 uur slapen ga ik er uit, kleed ik me aan, en ga lekker wat drinken.

De verdere dag houd ik me erg rustig,en ’s avonds ga ik nog even op de bank liggen. Om een uur of half 9 (vaak word het wat later) word ik opgehaald, en ga ik naar Belijdenis Catechisatie. Om een uur of half 11 ben ik dan weer thuis, waar ik gelijk doorga naar boven, en naar bed ga..

Vanmorgen heb ik een mailtje gestuurd naar de diabetesverpleegkundige. Zoals ik afgelopen week al zei, ben ik bezig om op een andere manier ingesteld te worden. Nu heb ik een paar dagen gemeten, maar er is werkelijk geen touw aan vast te knopen. Normaal gesproken zou ik zelf mijn basaal en bolus mogen wijzigen, maar omdat ik niet weet waar ik goed aan zou doen, heb ik de hulp van de diabetesverpleegkundige maar even ingeroepen. Nu is het afwachten op een reactie van haar, over hoe ik mijn instellingen het beste kan veranderen.

Gelukkig zijn de drukke weken weer even voorbij, en heb ik weer een “rustige” week, waarin ik enkele dagen geen afspraken heb staan. Natuurlijk moet ik dan wel fietsen, maar ik hoef (nog) niet voor een afspraak ergens heen.

Het ritme waar ik me op in wil stellen is zo:
Zondag: 2x thuis naar de kerkdienst luisteren
Maandag: ’s Avonds naar Belijdenis catechisatie
Dinsdag: Fysio
Woensdag: fietsen
Donderdag: Fysio
Vrijdag: Fietsen
Zaterdag: Fietsen

Als dit ritme goed gaat, kan ik kijken of ik weer wat op kan bouwen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, waarop het weekritme wijzigt. Bijvoorbeeld als je een afspraak in het ziekenhuis hebt, vervalt het fietsen. Verder is de fysio niet iedere week op dezelfde dag. Bijkomende dingen zijn: catechisatie leren, af en toe eens scrappen etc. Scrappen komt echter niet heel vaak voor, omdat ik vaak geen energie meer heb, om alles nog tevoorschijn te halen. Het leren probeer ik over de hele week te verspreiden, zodat je niet alles in 1x hoeft te onthouden.

Wat me wel opgevallen is, is dat ik een stuk minder goed kan leren, dan ik altijd kon. Door de moeheid, neemt mijn concentratie af, en ook het kunnen onthouden van dingen. Dingen waarvan ik denk, die onthoud ik wel, vergeet ik binnen no time.. Vraagt mijn moeder bijvoorbeeld een dag van te voren of ik aardappels wil schillen, ik kan het gerust opschrijven, want de volgende dag ben ik het alweer vergeten.. Pen en papier zijn dus mijn grootste vriend;-) hihi.. Maar goed, al met al kan het soms heel frustrerend zijn, en schaam ik me er best wel eens voor. Tegelijk weet ik dat ik er zelf ook niets aan kan doen, en schaamte dus niet nodig is.. maar ja.. Ik blijf hopen dat ik weer meer energie krijg, waardoor ook bovenstaande dingen weer beter gaan, en opgebouwd kunnen worden.

Groetjes

2 opmerkingen:

Gwen Wijker zei

Ik ben echt benieuwd wat dat catechisatie nou precies is. Toen ik het voor het eerst las, dacht ik eigenlijk dat het een onderzoek was die ze in het ziekenhuis doen. En wat moet je daar dan precies voor leren :p?

Verder heel veel sterkte. Ik denk dat ik nu wel weet wat jij elke dag moet doormaken met de vermoeidheid enzo. Dat is erg moeilijk en lastig vol te houden. En je kan daardoor ook bijna niks meer.. Heb ik wel gemerkt.

Groeten Gwen

Gup zei

@ Gwen, catechisatie is onderwijs in geloofsleer. Ik volg nu belijdenis catechisatie. Dat is eigenlijk ter voorbereiding op het belijdenis doen. Je leert eigenlijk "makkelijk gezegd" dingen over de kerk en over de leer van de kerk;)

we hebben een boekje, waar we vraag en antwoord uit moeten leren. En dat gaat dan ook over de kerk, en over de geloofsleer..

Tja, die vermoeidheid is niet fijn idd.. Mijn longfunctie is gewoon 60, en van mijn longfunctie zou het dus ook niet moeten kunnen dat je niets kan (wat een zin). Maar ja, waar vandaan het wel komt is nog de grote vraag;) Ben jij ook nog steeds zo moe?

Groetjes Marianne