woensdag 10 november 2010

Gesetteld in het ziekenhuis

Vanmorgen om 11 uur ben ik opgenomen in het Haga- ziekenhuis in den Haag. Ik werd naar een tijdelijke (wissel)kamer gebracht, waar ik eerst wat te drinken kreeg. Daarna kwam de zuster voor een anamnese gesprek. Hierin was mogelijkheid om van alles en nog wat aan te geven. Het gesprek werd onderbroken voor etenspauze, en later op de middag voort gezet.

Na een lekkere maaltijd, heb ik een tijdje wat liggen puzzelen in mijn puzzelboekje, en om een uur of half 3 gingen we richting mijn eigen kamer, die ondertussen leeg was, en schoongemaakt. Het Anamnesegesprek werd afgemaakt, en de CF-verpleegkundige kwam me verder installeren en mijn PAC aanprikken. Ik heb een kamer die van alle gemakken is voorzien, en kreeg zelfs wat tijdschriften om te lezen.

Om 3 uur had ik “stapuurtje” (ik mag 1 uur per dag van mijn kamer, dat noemen ze stapuurtje. De andere 23 uur zit je op je kamer). Met ietwat vertraging, gingen we om half 4 naar beneden (we zaten te wachten op de dokter, maar die had ook vertraging, dus dan piepen wij er nog even tussenuit;)) Om 4 uur was ik weer terug.

Rond de avondmaaltijd, kwam de verpleegkundige om de medicatie te regelen. Niet alles was vanavond aanwezig, maar ik had zelf mijn dagdoosje nog bij me, dus morgenochtend kan de rest geregeld worden. Ook de zaalarts kwam langs, en vertelde me dat we gaan beginnen met de Tazocin. Ik heb om half 6 de medicatie tegen de allergie gehad, en om kwart over 6 word de 1e gift aangehangen. Ze geven nu niet in 1x de volle dosis, maar bouwen dit heel langzaam op. Best spannend. Hoe ga ik er op reageren? Afwachten maar… Naast de Tazocin krijg ik de Collistine via infuus.

Verder hoorde ik welke onderzoeken ik morgen krijg, maar daar gaat morgen mijn blog over;) Dus dat is voor jullie nog even een verrassing, anders heb ik morgen niets meer te vertellen. Vrijdag krijg ik het eerste “echte” onderzoek, het onderzoek naar de werking van de bijnier. Wat dat inhoud, en hoe dat gaat, daarover horen jullie vrijdagavond.

Nu ik gesetteld ben, heb ik lekker vast mijn pyama aangetrokken, en kan ik me lekker rustig houden. Zo’n eerste dag brengt toch wel wat indrukken mee, en daarom ook extra vermoeidheid. Fijne avond allemaal, en tot morgen…

Groetjes

Oja, voor de mensen die een kaartje willen sturen, dit is mijn adres:
Haga ziekenhuis
Afdeling 6b, kamer 37
T.n.v. Marianne Vlot
Leyweg 275
2545CH Den Haag

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi gup, en wat is je uitzicht ? Aan welke kant lig je ? Heb je ook een Wii op je kamer, als het goed is wel. Heel anders dan het EMC he ? Sterkte ! groetjes, martina

Gup zei

@ martina,Kijk op de hoofdingang. Inderdaad anders dan het EMC.. Waar lopen jullie nu?

Anoniem zei

Gezellig het haga achter de duine :) nou nee ik heb er heel wat weekjes doorgebracht en van mij hoeft het niet echgt zo nodig lol.

Wat doen ze aan jou lever cirrhosis ? want je ben wel erg jong om al lever cirrhosis te hebben , ik ben 45 en hoorde het cirrhosis verhaal pas toen ik 30 was.

Groeten en veel succes daar

Willem

aka raver

Anoniem zei

Nou Willem, mijn zoon was 10 toen we het hoorden ! Hij ging meteen aan de ursochol, hoge dosering, onderzoek was toen net gestart hiervoor. En Marianne en mijn zoon zijn echt niet de enigen ! Enne, dr H. is top !
Martina

Yehudith zei

@ Raver: Apart dat het bij jou pas zo laat is ontdekt of gevormd. Mij is namelijk altijd verteld dat je problemen met je lever kan ontwikkelen, als gevolg van je CF, maar dat dit meestal op jonge leeftijd gebeurt en dat als je de volwassen leeftijd hebt bereikt, deze kans nog maar sporadisch aanwezig is... Dus het is juist bijzonder dat het bij jou zo laat is ontdekt, ipv bij anderen vroeg? Maar jij bent ook al weer een stukje ouder, dus ik denk dat dat ook meespeelt... Dat je later van ontdekkingen en onderzoeken kunt profiteren

Gup zei

@Willem,
Toen ik in de puberteit zat, vorderde mijn levercirrose snel. Echter zo rond mijn 18e stabiliseerde het, en het schijnt dat het bijna zeker is dat dat stabiel blijft.

Anoniem zei

Ik denk eerder dat mijn lever cirrhosis laat werd ontdekt , ik heb niet echt een ziekenhuis van binnen gezien vanaf 16 jaar tot aan mijn 30 ste , dus daar zal het wel aan liggen.

Ursochol / ursofalk doet prima zijn werk ook bij mij , ik had alc phos waardes van over de 1000 en dat voelt nou niet bepaald top.

Nu zijn ze ergens in de 250 -350 swingend.

Succes daar in de duinen :)