maandag 23 mei 2011

Onverwachtse opname

Het vorige bericht was zo positief.. Helaas heb ik nu wat minder positief nieuws. Zaterdag op zondag nacht, werd ik wakker met een longbloeding. Helaas stopte deze niet na even, en hebben we het alarmnummer maar gebeld. Ik werd steeds meer moe, en had bijna geen kracht meer om te hoesten. Maar ik moest wel, want het bloed bleef komen. Toen de ambulance er was, werd het ietsje minder, en in de ambulance stopte het. Ik ben naar het ziekenhuis in den Haag gebracht, en daar kwam de dokter. Hij was er nog maar net, toen ik opnieuw begon te hoesten, en weer was het een flinke hoeveelheid. Gelukkig stopte dit na een poosje ook weer.

Om half 5 werd ik naar de afdeling gebracht, en kreeg ik een kamertje alleen. Helaas heb ik geen douche en toilet voor mezelf, deze moet ik op de gang gebruiken. Dit omdat er volgens zeggen op het moment 11 CF-ers liggen. Ik ben gelijk aangesloten aan het infuus. Mijn PAC werd aangeprikt, en de antibiotica werd opgestart.

De arts vond de situatie dusdanig ernstig dat ik dezelfde ochtend (gisteren dus) om 10u een CT-scan met contrastvloeistof kreeg, en om half 12 lag ik op de behandelbank en werd er een embolisatie uitgevoerd. (bloedvaten die de bloedingen veroorzaken dichtmaken. Dit gebeurt via de slagader in de lies ,waardoor ze naar boven gaan, en de longen in gaan). Tijdens de scan kreeg ik opeens erge hoofdpijn. Het bleek dat ze te hoog zaten met een voerdraad, en dus in een slagader naar het voorhoofd zaten. Gelukkig trok de pijn weg toen ze de voerdraad iets terug trokken. Daarna hebben ze aan 2 kanten (links boven en rechts onder) wat bloedvaten die de bloeding zouden kunnen veroorzaken, dicht gemaakt.

Ze hebben dit keer een Angio-seal ingebracht (soort kurkje die ze in de slagader in je lies plaatsen, dit kurkje lost binnen 3 maanden automatisch op. Tot die tijd moet ik een kaartje bij me hebben, voor het geval ze nog eens zoiets moeten doen, omdat ze het dan op een andere plek moeten doen). Waarmee ze mijn lies hebben dichtgemaakt. Ongeveer 3 kwartier later was ik klaar, en werd ik weer naar de afdeling gebracht.

Op de afdeling kreeg ik 2 uur volledige bedrust voorgeschreven, en mocht ik mijn rechterbeen (rechts in mijn lies hebben ze de ingreep gedaan) niet bewegen. Dit was best lastig want ik moest al een tijdje naar de wc, en als je een volle blaas hebt, lig je niet zo rustig. De opluchting was groot toen ik na 2 uur plat, op de po-stoel mocht.

Gisteravond zijn mijn broer en schoonzus nog geweest. Ze hebben mijn moeders auto ook meegebracht, zodat die naar huis kon. Mijn moeder was ’s nachts met de ambulance meegereden. Ook hebben ze voor mij wat kleding en nodige dingen meegenomen. Om een uur of half 9 ging mijn moeder naar huis, en was ik zo moe, dat ik nog even heb liggen lezen en daarna in slaap gevallen ben.

Ik heb heel goed geslapen, alleen heb ik zowel vannacht als vanmorgen een keer overgegeven. Dit is de reactie op de antibiotica. Het opbouwschema is ondertussen klaar, maar ik heb nog wel last van de allergische reactie. Hoofdpijn, jeuk en ook nog weinig trek en misselijk. Daarnaast ook zweetaanvallen afgewisseld met het koud hebben. Mijn lies ziet er netjes uit, al heb ik er nog wel last van. Vooral met hoesten doet het zeer, omdat je er dan druk op zet. In tegenstelling tot vorige embolisatie (deze had ik toen ik nog in Rdam liep) heb ik nu een stuk minder pijn bij de longen.

Vandaag overdag heb ik veel gelegen en geslapen. Ik loop alweer kleine stukjes, al is het als een oud vrouwtje, omdat mijn lies nog gevoelig is. Hopelijk kan ik weer meer, als de allergische reactie minder word, en de pijn in mijn lies wegtrekt.

Op het moment heb ik nog een venflon infuus (naaldje in arm), omdat anders het opbouwschema in de war liep. Ik krijg namelijk medicijnen die de kans op bloedingen kleiner maken.. (weet even de naam niet) en daarnaast ook Collistine. Als dat allemaal over de PAC zou lopen, zou de Tazocin heel lang stil moeten staan, en dan werkt het opbouwschema niet. Morgen of overmorgen mag dat middel tegen bloedingen stoppen, en mag de collistine ook over de PAC. Wat zal ik dan blij zijn.. (infuus in de arm zorgt voor weinig bewegingsvrijheid, en ik kan niet lekker liggen. Mijn linker arm zit een infuus in, mijn rechterlies doet zeer.. Dus je komt in heel veel dezelfde houdingen uit).

Voor nu houd ik het hier even bij. Ik ben erg moe, en ga weer lekker liggen. Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn situatie;)

Voor de liefhebber nog mijn adres:

Haga ziekenhuis
Afdeling 6b, kamer 38
T.n.v. Marianne Vlot
Leyweg 275
2545CH Den Haag



Groetjes

4 opmerkingen:

Ydnas zei

Dat is schrikken zeg, wat eng dat de bloeding zo lang aanhield. En dan die embolisatie erachter aan, brrrr. Logisch natuurlijk, maar niet leuk.
Heel veel sterkte gewenst, ik hoop dat je snel wat opknapt!
Liefs van Sandy

Marjan zei

Jeetje!En dan midden in de nacht met de ambulance...schrikken hoor! Gelukkig zijn de bloedvaten nu weer dicht en kun je weer beginnen met opknappen.
Beterschap!

x Marjan

Sanne zei

Jezus meisje...:(
Pff ik schrik hier echt van! Het ging zo goed met je!
En dan zo in een ambulance.. Bah schrikken zeg..
Heb je al enig idee hoelang je moet blijven? Is dit weer een standaart kuur van 3 weken of niet?

Nou meid snel weer opknappen!
Denk aan je!!

Dikke kus en knuf!

Elly zei

Jemig,wat een verhaal! Zo ben je thuis en zo lig je op de embolisatie tafel. Wat een narigheid. Ik vind dat je verhaal erg rustig klinkt, maar ik denk toch dat je flink in paniek was en baalt dat je nu weer aan die rottige antibiotica moet. Heel veel sterkte daar!!!
Elly