vrijdag 10 februari 2012

Pret met de P.rednison... (of toch niet?)

Gisteren was ik vergeten te vertellen dat ik weer gestart ben met het fietsen op de hometrainer, onder begeleiding van de fysiotherapeut. Iedere (werk)dag komt de fysio nu even langs om bij het fietsen te zijn. Komend weekend mag ik dit zelf doen. Ook mag ik beenspieroefeningen gaan doen, door op een ophoging te gaan staan, en dan mijn ene been te buigen, en mijn andere been net de grond niet te laten raken. Dit moet ik dan een paar keer per dag doen, en dan met allebei de benen. Hierdoor train je de beenspieren, en hopen we dat ik ook hierdoor minder conditie verlies tijdens de opname.

Gisteren aan het eind van de middag, of zeg gerust begin van de avond, kwam de zaalarts de bloeduitslagen nog even doorgeven. Deze waren goed, alleen de ontstekingswaarden waren iets verhoogd.

Vannacht heb ik goed geslapen, maar helaas was mijn spuit rond half 8 leeg. Daarna kwam vrijwel gelijk de keukenzuster binnen, die mijn ontbijt neer zette. En met die leuke P.rednison heb ik altijd zo’n trek in eten, dat ik de verleiding niet lang kon weerstaan. Ik ben dus ook maar rond kwart over 8 gaan eten, en om half 10 zat ik al kant en klaar in de stoel. Achteraf kwam dit goed uit, want rond half 11 kwam de fysio. Ik kon daarvoor dus nog mooi even rusten, en dat was nodig ook!

Ondertussen stijgt mijn gewicht gestaag onder de p.rednison, en krijg ik al een mooi rond ballonnen-gezichtje. Wat zal ik blij zijn als ik die komende week weer af mag gaan bouwen! Hopelijk verdwijnen dan de extra kilo’s ook weer. Over 6 weken heb ik immers een bruiloft, en mijn kleren hangen al in de kast! Die moet ik natuurlijk nog wel aan kunnen. Gelukkig heb ik stretch kleren, dus loopt het niet zo’n vaart..

Vanmiddag tijdens stapuur heb ik weer lekker een beker chocolademelk gehaald in het winkeltje. Dit keer zat er aan een tafeltje naast dat van mij, een man met een zakje snoep in zijn hand. Op zichzelf niet zo bijzonder, want dat zie je wel vaker. Deze man viel echter tijdens het eten steeds in slaap. Dan zakte hij met zijn hoofd richting het tafelblad en vielen de snoepjes uit zijn hand op de grond. Als hij dan weer wakker werd, raapte hij de snoepjes van de grond, en stak die met dezelfde vaart weer in zijn mond.. Een paar keer viel hij bijna van zijn stoel, maar uiteindelijk herstelde hij zichzelf elke keer weer net op tijd..

Hoewel mijn basaal niet verhoogd wordt, bolus ik ondertussen 1:2 bij. Dus voor iedere 2 koolhydraten bolus ik 1 eenheid insuline bij. Dit is ongekend veel! Normaal bolus ik ongeveer 1 op 4 bij, dus ik bolus het dubbele bij, en mijn basaal (hoeveelheid insuline die ik over de dag verdeeld krijg) staat op 125%. Als ik morgen geen betere suikers heb, dan gaat mijn basaal opnieuw omhoog naar de 130%. Wat een weekje p.rednison op flinke dosering niet kan doen!

Vanmiddag zijn mijn oma en mijn tante even langs geweest. Vanavond was ik alleen, en ik moet eerlijk zeggen dat de avonden dan wel erg lang duren. Gelukkig kan ik mezelf nogal goed vermaken, en had ik nog wat tijdschriften om te lezen. Vanavond heb ik het behoorlijk koud. Waarschijnlijk is dit vermoeidheid, dus ik ga vanavond maar lekker vroeg op bed hangen, onder de dekens. Ook lekker vroeg slapen, en ik hoop dat ik morgen door kan slapen als de spuit leeg is.

Als ik morgen mijn site niet bijwerk, dan betekend dat, dat ik gewoon weinig te vertellen had, in dat geval blog ik maandag weer!

Groetjes Marianne

5 opmerkingen:

Tamara M. zei

Gelukkig iets beter weer:) Ohja, wat je ook kunt doen tegen het aankomen, is minder eten haha ;)

groetjes Tamara

Marianne zei

@ Tamara, Haha.. Minder eten is zeker een optie, maar valt niet mee als je eetbuien hebt;-) Probeer het inderdaad wel, maar soms kan je het niet tegenhouden;-)

Elly zei

hoi Marianne,
ik ken wel mensen die aan de Pred. zijn en dan he dubbele spuiten van normaal. Dus niet alleen de bolus dubbel maar ook de basaal dubbel. Dus wat jij nu moet spuiten is volgens mij helemaal niet raar. Gewoon insuline ophogen tot die suikers weer beter zijn. Dan voel je je toch ook veel lekkerder ...?

sterkte!
Elly

Alie zei

Fijn dat de berichten in ieders geval weer de positieve kant op gaan Marianne.
'k Heb je blogs van de afgelopen dagen wel gelezen maar niet echt de puf gehad om te reageren, vandaar nu dus ff.
Mijn suikers toren ook altijd alle kanten op als de pred weer omhoog gaat. Zo vervelend.
'k Was overigens nog wel benieuwd of het gelukt is met je 'vette hap' voor vanavond?? Hihihi.

Zet 'm op meid, toi toi toi.
Groetjes Alie

Ps; kaartje is al die kant op hoor.

Alie zei

Oeps, het kan zijn dat mijn eerste reactie een paar keer geplaatst word. Ik had niet in de gaten dat het wél goed gegaan was. 'k Las alleen maar dat ik iedere keer de woordverificatie moest invullen, hihi. Sorry dus..... ('k word een beetje oud geloof ik)