vrijdag 21 september 2012

Toch nog voor het weekend met thuisbehandeling...

Gisteravond had ik nog steeds wat verhoging toen ik ging slapen. Vannacht heb ik opnieuw een hele goede nacht gemaakt, waarin ik bijna 9-10 uur geslapen heb. Waarschijnlijk ben ik een inhaalslag begonnen om alle uurtjes die ik afgelopen weken gemist heb aan slaap in te halen. Waarschijnlijk zit er ook wel deel bijwerkingen van medicatie bij en natuurlijk de allergie. Vanmorgen werd ik om een uur of 8 wakker. Ik voelde me een stuk beter dan gisteren, al ben ik nog steeds niet helemaal van de allergie af. Waarschijnlijk wordt dit in de loop van de tijd nog minder, en een deel zal de hele kuur blijven. Vanmorgen heb ik me weer op het gemak zelf kunnen wassen, en mijn ochtendritueel kunnen doen. Wat een tegenstelling tot gisteren, toen ik zelfs hulp nodig had om naar de wc te lopen. (lang leve de Prednison, die de allergie onderdrukt!). Om een uur of half 10 kwam de CF-verpleegkundige even langs om af te spreken wanneer ze me aan zou sluiten op het thuisinfuus. Aangezien ik toch zowiezo vanavond pas naar huis ga (ma moet werken, en daarna komt ze me ophalen), heb ik het aan haar overgelaten, wat het beste uitkwam. Om een uur of 15 komt ze me nu op de thuispomp aansluiten. Aangezien de cassettes 12 uur lopen, zou ik dan midden in de nacht om 3 uur uitkomen. Ik heb dus afgesproken dat ze een extra cassette regelt, en deze mag ik dan vanavond om 22u aanhangen ,zodat ik om 22u en 10u kan verwisselen. Dit is voor mij het prettigst om ze thuis te verwisselen.

Wellicht denken jullie nu, ben je dan wel fit genoeg om naar huis te gaan? Tja. Het is net wat je fit genoeg noemt. Om te beginnen kunnen ze hier toch niet veel meer voor me doen, dan de prednison geven (die kan ik thuis ook nemen), de allergiemedicatie geven (die krijg ik thuis ook), en me helpen als het nodig is (op het moment doe ik hetgeen nodig is, weer zelf). Dat ik teveel inspanning nog niet kan hebben, is ook geen reden om hier te blijven. Komende 3 dagen is mijn moeder nog thuis, dus kan ik hulp vragen aan haar als dat nodig is. Daarbij is het thuis rustiger, heb je je eigen ritme en omgeving, en heb je meer privacy. Bijkomend (maar niet als belangrijkst geldend) punt is dat komend weekend de snelweg waar we over moeten om bij het ziekenhuis te komen, afgesloten is vanwege werkzaamheden. Ma zou dus heel moeilijk bij mij kunnen komen. Genoeg reden om lekker het ziekenhuis te verwisselen voor thuis… Vinden jullie niet?

Heb ik normaal onrust in mijn lijf om weg te komen, moeite om rustig aan te doen, en haast om alles in te pakken, vanmorgen heb ik hier geen last van gehad. In de eerste plaats wel omdat ik gewoon nog niet fit genoeg ben om veel te doen. Zodra ik me druk maak of iets inspannends doe, draait de kamer al snel weer om me heen. Daarbij heb ik nog jeuk, uitslag, ben ik nog kortademiger dan toen ik hier kwam, ben ik erg moe etc. Kortom een goed excuus om heel rustig aan te doen, en lekker op mijn gemak te tuttelen.Daarbij komt mijn moeder pas op zijn vroegst half 7 hier aan, dus heb ik ook nog de hele middag de tijd! Omdat ik vanavond te moe zal zijn om een blog te schrijven, komt deze nu alvast. Ik weet niet of ik dit weekend nog een blog schrijf, maar ik zal volgende week weer een keer een update schrijven.

Groetjes Marianne

Geen opmerkingen: