maandag 24 juni 2013

2 dagen later...

Zaterdagavond was ik zo moe, dat ik als een blok in slaap gevallen ben. Om 6u werd ik wakker, met longbloeding nummer 5. Wel iets minder dan de andere 4 bloedingen, maar nog steeds behoorlijk heftig. Na contact met de dienstdoende longarts werd opnieuw besloten om het aan te kijken. Zelf vind ik dit wel wat vreemd, want ik heb nog nooit zo vaak in korte tijd, bloedingen gehad van dit formaat. Maar goed, omdat ze wel zullen weten wat ze doen, besloot ik hun advies te volgen. Ik probeerde nog wat te slapen, maar met alle onrust om en in me, (angst dat als je gaat liggen het opnieuw begint, onrust op de gang van de wisseling van de wacht, en mensen die spullen op je kamer zetten, antibiotica die word aangehangen etc.) heb ik niet veel meer geslapen. Zondag heb ik de hele dag een beetje op bed gehangen, nadat ik ’s morgens met hulp heb gedoucht. Het opbouwschema werd steeds een stapje hoger gezet, en tegelijk daarmee namen de allergische reacties toe. Vooral de uitslag en jeuk waren erg aanwezig. Maar ook minder trek, wat verhoging en erg moe, hoofdpijn en duizeligheid. Gisteravond ben ik aan de volledige dosering gegaan, die ik de rest van mijn kuur ga krijgen. De jeuk en uitslag zijn nog aanwezig, maar de rest word vrij goed onderdrukt door de prednison en allergiemedicatie. Ik ben wel erg moe, maar met alle belevenissen van afgelopen dagen, en de vele extra medicijnen is dat niet heel vreemd. Verder ben ik nog iets duizelig, benauwd en hoest ik erg veel.

Ik mag nog steeds niet vernevelen, geen pufjes nemen en ook niet te veel inspannen. De zaalarts kon me vanmorgen niet veel meer vertellen, dan dat ik morgen na de grote visite wel meer zou horen. Wel begreep ik dat ik eind van de week moet longfunctieblazen (op maandag word er normaal ook geblazen hier, maar omdat ik de bloedingen heb gehad, mag dit nog niet), en dat ik ook zowiezo tot donderdag nog niet mag vernevelen. Dus ik vermoed dat ik hier zowiezo nog niet weg mag morgen. Eigenlijk zou dat ook niet fijn voelen, met zoveel bloedingen in korte tijd. Persoonlijk lijkt het me verstandig als ze toch nog gaan emboliseren, niet dat ik daar zin in heb, maar omdat het me beter lijkt. Nu ik deze zwakke plek in mijn longen heb, is er kans dat dit bij een volgende infectie weer gaat bloeden. Over een paar weken hoop ik op vakantie te gaan, en ik heb geen zin om dan weer kans op bloedingen te hebben. Maar goed, misschien dat mijn arts daar nog meer duidelijkheid over kan gaan geven morgen.

Vannacht heb ik een vrij lange nacht gemaakt. Ik ging om half 11 slapen, en om 8 uur werd ik pas wakker. Wel ben ik even wakker geweest toen ze om half 4 mijn spuit kwamen verwisselen. Vandaag meten ze de hele dag mijn bloedsuiker om een beeld te krijgen van hoe die is. Met de prednison die ik nu weer krijg, schiet die regelmatig uit de bocht. Maar goed, hoe langer ik de prednison krijg, hoe beter ik ook weer weet hoeveel insuline ik moet gebruiken. Even aftasten weer..

Vanmiddag kwamen mijn broer en schoonzus nog even langs. Eind van de middag gingen hun weer naar huis, en een ruim uur later kwam mijn moeder. Vanavond heeft mijn moeder me even geholpen met douchen. De verpleging wil dat ook wel doen, maar morgenochtend is het, zoals ik al zei, grote visite, en dan vind ik het teveel energie kosten om nog te gaan douchen daarvoor. Tegelijk wil je er natuurlijk wel enigszins netjes uitzien, als dat mogelijk is, en niet nog in je pyjama rondlopen. Dus heb ik nu gedoucht en hoef ik dat morgenochtend vroeg niet te doen;-)

Als ik me niet te ziek of moe voel, horen jullie morgen wat de artsen me met de visite hadden te vertellen.  

Groetjes Marianne

1 opmerking:

charlene zei

Veel sterkte hoor meid en denk eraan na regen komt zon. En de dokters zijn er om je beter te maken, nog even volhouden!!

xxx