dinsdag 1 oktober 2013

KaakChirurg en kuur...



Vorige week mocht ik me op maandagochtend melden op de poli kaakchirurgie, voor het verwijderen van de 2 verstandskiezen aan de linkse kant. In mei had ik de rechtse kant al laten verwijderen, waarbij ik 1,5 week met een drain gelopen heb, en het gat daarvan is nog steeds aan het dichtgroeien. Nu ik aan die kant weer goed kan eten, was het tijd voor de andere kant. Na de complicaties vorige keer, ging ik niet met een erg fijn gevoel de ingreep tegemoet. Wel begon ik dit keer vooraf al met medicijnen om de stolling te bevorderen, in de hoop dat dit zou voorkomen dat ik opnieuw met een drain naar huis zou moeten.

 

10 voor 9 had ik een afspraak, maar al snel bleek dat de chirurg flink uit liep. Om kwart over 9 werd ik verdoofd, en om half 10 ging ik de behandelkamer in. Daar heb ik nog tot 10 voor 10 gewacht tot de chirurg kwam. Ook hij was na de vorige keer erg voorzichtig, en zei me alle tijd te nemen voor de ingreep, zodat het hopelijk beter ging. Zelf had ik bedacht dat hij de wortel maar gewoon moest laten zitten als deze brak. Vorige keer moest hij daardoor ook zo wroeten, en liet hem uiteindelijk zitten omdat hij anders mijn kaak zou breken. Laten zitten was volgens hem niet altijd mogelijk, omdat de wortel niet te groot mag zijn dan. Dus daar ging mijn “oplossing”…

 

Dankzij de rustige manier van werken van de chirurg, ging de ingreep deze keer een stuk beter. Wel brak opnieuw de wortel, maar omdat hij nu de kies eerst al wat omhoog had “gewiebeld”, was de wortel beter te pakken. Zonder drain, boven en onderkant netjes gehecht, en zonder vervolgafspraak kon ik rond kwart over 10 naar huis. Omdat ik vorige keer zo beroerd was geweest van de tramadol afbouwen, en de ibuprofen niet mag, door de grotere kans op bloedingen, besloot ik dit keer om het alleen met de paracetamol te proberen. De eerste 2 dagen heb ik ontzettend veel pijn gehad, maar daarna ging het gelukkig langzaam beter. Ik heb nog steeds wat last, maar dit komt mede ook doordat de hechtingen wat aan het trekken zijn. Ze zijn echter niet zichtbaar dus kan ik ze er niet zelf uit halen. (ze zitten direct achter de kies ervoor). Maar goed.. Nog even geduld en dan ben ik er vanaf.

 

Gisteren mocht ik voor controle naar het ziekenhuis. 3 weken terug merkte ik al achteruitgang, maar ik wilde de kaakchirurg niet verzetten, of daarvoor al contact opnemen met het ziekenhuis, omdat ik vorige keer na de ingreep ook een infectie kreeg omdat ik niet door kon hoesten. Afgelopen week werd ik steeds minder fit, en ik besloot dus gisteren voor de zekerheid een tasje in de auto te gooien, voor het geval ik moest blijven. Helaas bleek mijn gevoel te kloppen, en was mijn longfunctie flink gezakt. Samen met alle andere klachten, was het al snel beslist. Ik ga weer aan het infuus. Normaal krijg ik antibiotica waar ik allergisch voor ben. Ik moet dan opbouwen in het ziekenhuis, waarbij steeds de dosering wat wordt opgehoogd. Daarbij krijg ik dan Prednison en medicatie tegen de allergie. Omdat ik juist zo blij ben dat ik zonder de prednison ben, en het afbouwen daarvan ook steeds veel bijwerkingen geeft, vroeg ik of er niet nog een andere optie was.

 

De arts kwam toen met een alternatief wat mogelijk ook kan werken. Ik krijg een combinatie van een antibiotica via infuus, en daarnaast nog tabletten slikken. Ik heb deze antibiotica wel vaker gehad, en reageer daar niet allergisch op. Woensdag moet ik voor dagopname naar het ziekenhuis, en dan hoop ik eind van de dag naar huis te mogen met infuus. Thuis mag ik dan de 3 weken vol maken. Nu maar heel hard hopen dat de combinatie van deze 2 antibiotica’s aanslaat, zodat ik dit keer geen prednison hoef te gebruiken. Als ik deze antibiotica’s apart gebruik, heeft het meestal geen resultaat, maar wie weet de combinatie wel;-) Komende weken zal ik proberen wat vaker een update te schrijven, maar mocht er geen bericht verschijnen, ga dan maar uit van: “geen bericht is goed bericht”.

 

Groetjes Marianne

1 opmerking:

Alie zei

BRRRRR, die kaakchirurg krijg ik koude rillingen van.

Hoe gaat het met de kuur??? Voel je verbetering??

Fijn weekend. Kus.