dinsdag 3 december 2013

Leverontsteking en maagontsteking....


Vandaag was het weer tijd voor het wekelijkse overleg, en de doktersronde daarna. Gisteren mocht ik longfunctie blazen, welke gelukkig stabiel gebleven was. Ondanks het stoppen van de 2 onderhoudsantibiotica vorige week. Hopelijk blijft dit zo. Vandaag was ik nogal onzeker over wat ze zouden gaan zeggen. Vanaf het weekend stijgen de leverwaarden gelukkig niet meer, maar is er een langzame daling te zien. Nog lang niet de waarde die ik moet bereiken, om weer “normale” leverwaarden te hebben, maar wel weer dalende in plaats van stijgende lijn. Verder ben ik zaterdag toch gestart met de antibiotica voor mijn maag. Ik heb navraag laten doen naar de bijwerkingen, maar blijkbaar is die niet zo snel als bij de antibiotica die ik vorige week moest stoppen. Helaas is mijn eetlust nog niet beter, en de klachten van mijn maag ook niet. Vandaag was het dus ook de vraag wat de artsen gingen zeggen.


De conclusie van de artsen is dat ik een leverontsteking EN een maagontsteking heb. De maagontsteking word aangepakt door de antibiotica, de leverontsteking zal met de tijd moeten bijtrekken. Daarom moet ik komende week ook nog in het ziekenhuis blijven. Omdat ik de laatste dagen steeds steken in mijn bovenbuik heb (niet de maagstreek, maar waar mijn lever en milt zitten) krijg ik deze week nog een echo van de bovenbuik om het even te controleren. Komende week staat in het teken van afwachten. Afwachten of en hoe snel de leverwaarden dalen, of mijn maagklachten verminderen en of mijn eetlust verbetert. Dit laatste kan beter maar zo snel mogelijk gebeuren, want de diĆ«tiste zit me op de hielen met sondevoeding of drinkvoeding. Niet echt mijn favorieten. Maar ja.. Met al die kilootjes eraf, en die miniminimale eetlust, snap ik haar visie ook wel. En als de leverwaarden weer helemaal op de waarden zijn die normaal voor mij zijn, dan is het even de vraag of we weer starten met de medicijnen die vorige week gestopt zijn. Genoeg vragen dus nog, maar het tij lijkt zich langzaam te keren…


En voor de rest geld alleen maar meer het spreekwoord.. : “Geduld is een schone zaak”…


Groetjes Marianne

Geen opmerkingen: