zaterdag 21 december 2013

Nieuwe update


Nog even een kort berichtje voor het weekend. Begin van de week zat alles wat tegen,en was ik ontzettend beroerd. Ondertussen zijn mijn darmen weer op gang gebracht, mijn leverwaarden weer wat aan het zakken en komt mijn eetlust heel langzaam, stapje voor stapje terug. Ik eet nog steeds te weinig, maar wel meer dan eerst. Reden te meer voor de dietiste om mijn sondevoeding lager te doseren, en daar ben ik blij om, want ieder stapje naar beneden, is een stapje dichter bij de sonde eruit halen. Hoewel ik de sonde niet meer in mijn keel voel bungelen, irriteert mijn neus wel flink, en loop ik hele dagen te niesen en snotteren. Verder is het natuurlijk lastig dat ik niet gewoon kan drinken uit een glas, maar aangewezen ben op rietjes. Het zou veel praktischer zijn als ik gewoon lekker uit een beker kon drinken, en zonder omwegen een hap van mijn lepel kon nemen ;-)

 

Mijn lever blijft een beetje een verhaal apart. Hij reageert erg gevoelig op medicijn veranderingen, en kan maar weinig hebben lijkt het. De antibiotica die deze week gestopt is, of de medicijnen die deze week gestopt zijn, waren vermoedelijk de oorzaak van het opnieuw stijgen van mijn leverwaarden. Nu ze weer dalen is het de vraag wat ze gaan doen met de medicijnen die stopten, want eigenlijk kan ik daar niet zonder.

 

Verder heb je natuurlijk nog mijn longen. Begin van de week was mijn longfunctie gezakt. Nu gelukkig weer wat gestegen. Zoals gewoonlijk blijft er wel een “maar” kant aan mijn verhaal. Mijn hartslag is gestegen, ik ben kortademiger en mijn slijm zit vaster. Verder heb ik regelmatig zweetbuien en het dan weer ijskoud, en een (zoals de artsen het noemden) algeheel gevoel van malaise. Er word nu gedacht dat ik overgevoelig reageer op de antibiotica die ik nu krijg, waardoor ik zo beroerd word. Maandag krijg ik daarom extra longfunctie testen, om te kijken of dit inderdaad het geval is. Mogelijk moet er worden gezocht naar een andere antibiotica (alsof de keus onbeperkt is ;-) ) zodat ik wel lekker op ga knappen. Belangrijk daarbij is ook dat de antibiotica niet te “zwaar moet vallen” voor mijn lever. Want daar zit per antibiotica ook nog verschil in.

 

Ik weet dus nog niet zo heel veel meer over hoe het allemaal gaat verlopen. Dit zal ook afhangen van de testen maandag en over hoe alle zaken zich ontwikkelen. Ik ga er dus vanuit dat ik de kerst hier verblijf, dan kan het niet tegenvallen ook. Voor nu is het denk ook beter als ik de kerst gewoon in het ziekenhuis verblijf. Ik ben behoorlijk verzwakt laatste weken, en heb nog een flinke weg te gaan voordat ik weer “de oude” ben. Maar iedere stap vooruit is er geen achteruit, maar een stukje verder naar “beter”.

 

Groetjes Marianne

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Marianne,

Nog behoorlijk complex allemaal, maar wel wat positievere berichten. Fijn!!!

Groeten,
Anja

Ad zei

Hoi Marianne,

Mooi dat het een beetje beter gaat. En met kerst in het zkh, ach niet leuk. Maar ook wel weer gezellig, ieder doet extra zijn best.
Groeten Ad, vanuit het AZU.