maandag 9 december 2013

Oeps...


Afgelopen weekend werd het al duidelijk.. De eis van de dietiste om 3 flesjes drinkvoeding leeg te drinken op een dag, ging ik niet halen. Bij iedere slok protesteerde mijn maag, en werd ik misselijk en kreeg maagpijn. Door de hoeveelheid drinkvoeding was ik de hele dag door misselijk, en had ik enorme maagpijn. Hierdoor ging ik weer minder eten, en uiteindelijk besloot ik het bij de net haalbare 2 flesjes te houden, en iets minder te eten dan anders (dit lukte niet anders).

Vanmiddag moest ik allereerst longfunctie blazen. Ik roep al vanaf vorige week dat ik het vermoeden van een longinfectie heb, maar vrijdag nog, zei de zaalarts dat de kweek niets bijzonders liet zien, en mijn bloed was goed (ontstekingswaarden). Maar, aangezien die waarden bij mij nooit wat zeggen, was ik er niet zo gerust op. Vanmiddag bleek dat mijn gevoel (helaas) juist was.. Ik blies 9% minder qua longfunctie. Vanmorgen had ik al aan de zaalarts aangegeven dat ik een infectie heb, en ze wilde de longfunctie afwachten. Na de longfunctie was het snel beslist.. Een telefoontje van zaalarts naar longarts.. Een bezoekje van de zaalarts aan mijn bed… En daar kwam het antwoord “we hebben besloten weer een infuuskuur te starten om je longinfectie te behandelen”. Ondertussen was de dietiste ook geweest, en die had ook bij de zaalarts aangeklopt.. Dus volgde de 2e zin: “en zoals de dietiste ook al met je besproken had, hebben we ook besloten om te starten met sondevoeding, omdat je niet genoeg energie binnenkrijgt om alle infecties aan te kunnen”.

 Nu had de diĆ«tiste het over een darmsonde aanbrengen, en zelf was ik hier niet heel blij mee. Enerzijds wel natuurlijk. Mijn maag zou ontlast worden, en mijn darmen zouden de nodige voedingsstoffen binnengepompt krijgen.. MAAR!! Het moest door middel van een scopie ingebracht worden.. En dat was nu net waar ik niet blij mee was.. Gelukkig kwam de zaalarts met een 2e optie: “we weten dat de kans bestaat dat je maag de sondevoeding niet aan kan, maar wat vind je van het idee om toch eerst op een rustig tempo een maagsonde te proberen? Mocht het niet werken kunnen we daarna altijd de scopie afdeling nog inschakelen om een andere sonde aan te leggen… “

En zo gebeurde het… Mijn middag zag er uiteindelijk als volgt uit: longfunctie, diĆ«tiste, zaalarts met de beslissing, verpleging die na verschillende pogingen de sonde inbracht (waarbij ik zelf ook een paar pogingen deed, maar uiteindelijk was een dikkere sonde nodig), CF-verpleegkundige die mijn PAC aanprikte… Toch iets anders dan een rustige maandag, of niet?

Vanavond alvast begonnen met de ene antibiotica, morgenochtend begin ik met de antibiotica waar ik allergisch voor ben. Vanavond krijg ik hier alvast prednison en medicijnen tegen de allergie voor. Morgen ochtend groot overleg, en daarna hoop ik bij de artsenronde meer te horen.

Tot morgen!

1 opmerking:

Alie zei

Tjeminee meid, het zit jou ook echt niet mee zeg. Bah, bah en nog eens bah.
Gelukkig dat je het eerst met een maagsonde mag proberen en ik hoop heel hard voor je dat dit gaat werken.
En ik ga nog harder hopen dat het vanaf nu de goeie kant met je op mag gaan. Genoeg gekwakkeld lijf van Marianne; nu weer alle neuzen vooruit!!! (zo heb ik je lichaam ff streng toegesproken of niet??)

We denken aan je meid. Gauw opknappen maar.

Dikke zoen vanuit Drenthe.