zaterdag 28 december 2013

Veel kleine stapjes, is samen ook 1 grote...


Afgelopen dagen is er eigenlijk weinig bijzonders gebeurd. Met de kerst heb ik beide dagen bezoek gehad, en hebben we het hier in het ziekenhuis gezellig gemaakt. Mijn eetlust komt steeds een beetje verder terug, en daardoor blijf ik ook steeds wat in gewicht aankomen, wat eigenlijk al niet meer hoeft. Ik besloot daarom vrijdag naar een consult met de diëtiste te vragen. Mijn eigen diëtiste was er niet, dus heeft de verpleging telefonisch contact gehad met een andere diëtiste. De kans is groot dat ik dinsdag met ontslag mag, en dan ben ik natuurlijk heel graag zonder sondevoeding, en over op de drinkvoeding. Ik had daarom een schema gemaakt met wat ik weg zou kunnen krijgen, en daarvan zelf de voedingswaarden (calorieën) berekend. Met 2 flesjes drinkvoeding als aanvulling daarop, zou ik de hoeveelheid calorieën die nodig zijn volgens de dietiste, moeten halen. Na overleg met de dienstdoende diëtiste, ging deze akkoord. De sondevoeding in de nacht werd stop gezet, en 2 flesjes drinkvoeding per dag werden aangevraagd. Wel blijft de sonde voor de zekerheid nog even tot maandag zitten. Mocht mijn maag de drinkvoeding toch niet verdragen, dan hoeft de sonde niet opnieuw ingebracht te worden. Tot nu toe red ik het echter om 2 flesjes drinkvoeding naast mijn gewone voeding te nemen. Zou het dan toch nog lukken om voor ik naar huis ga van de sondevoeding af te gaan?

Verder lijk ik de laatste dagen toch wat verder op te knappen. Ik hoest weer meer (het zit niet meer zo extreem vast) en ik kan langzaam qua conditie weer wat opbouwen. Snel opknappen lijkt er deze opname niet bij te zijn, maar iedere stap vooruit ben ik blij mee. De prednison word vanaf nu heel erg langzaam (nog langzamer dan anders) afgebouwd. Mijn lever lijkt ook steeds verder te herstellen qua waarden. Al zei de arts als wel dat ik nog minimaal half jaar last kan houden van de klachten van de leverontsteking, en we ook erg voorzichtig moeten zijn omdat de lever nog niet veel kan hebben. Zo moet ik uitkijken met pittig eten (in verband met het aanmaken van gal), en is alcohol verboden. Eigenlijk alleen maar positieve berichten dus. Maandag longfunctie, dinsdag overleg van de artsen, en dan hoor ik dinsdag of ik voor de jaarwisseling naar huis mag..

Fijn weekend allemaal. Mocht de nieuwe blog pas na de jaarwisseling komen, wens ik jullie alvast allemaal een goede jaarwisseling toe!

Groetjes Marianne

1 opmerking:

Alie zei

Oh dat klinkt al weer ietsjes positiever Marianne. En daar ben ik blij om.
Het zou fantastisch zijn als je de jaarwisseling gewoon thuis kan zijn. Mens, als het ik het iemand wens, ben jij het wel.
Ga zo door.

Dikke zoen.