dinsdag 8 juli 2014

Gesprek met arts...

Vanmorgen een goed gesprek gehad met mijn eigen longarts. Normaliter komt er na het grote overleg een hele “kudde artsen” langs, maar aangezien mijn arts begrepen had dat ik veel vragen had, besloot hij de “rest van de kudde” verder te sturen, en kwam hij zonder mensen erbij, met mij praten. Er was ruimte voor al mijn vragen en onzekerheden, en hij probeerde er zo goed mogelijk antwoord op te geven.

 

Wat betreft de antibiotica, zal er steeds opnieuw gekeken moeten worden welke antibiotica gaat helpen. Degene waar mijn leverwaarden van stijgen, word nu definitief geschrapt, omdat we niet steeds mijn lever een “klap” willen geven. (dit is ook de antibiotica waar ik allergisch voor ben). De antibiotica die ik afgelopen 2 weken heb gehad, helpt soms wel, maar soms ook niet. Dit zal steeds weer afwachten zijn. Van de antibiotica die ik nu heb, is nog niet bekend of ik er op reageer. Mijn vraag was ook.. Wat als ik op deze 2 overgebleven opties niet reageer? Hij gaf aan dat ze dan gaan combineren met ongewone combinaties. Het betekend niet direct dat men dan niets meer heeft, maar wel dat het minder passend is voor de bacteriën die ik heb, waardoor het ook minder zekerheid heeft dat de antibiotica gaat werken.

 

Mijn arts beschrijft deze periode als een “zwabberperiode” waarin we weer het evenwicht moeten vinden in mijn gezondheid. We hebben besloten nog een week door te gaan met deze antibiotica. We weten niet of het meerwaarde heeft, maar dan hebben we het optimale eruit gehaald om met antibiotica op te knappen. Er zal echter ook een deel pas later komen, als ik weer thuis ben. Hier heb je minder beweging, waardoor je conditie ook hard achteruit gaat. Verder heb ik op dit moment een onrustige lever (de leverwaarden stijgen nog, na de antibiotica van het weekend, die ik nu niet meer krijg), waardoor ik meer moe ben, en meer moeite heb om dingen te kunnen. Ook dit kan invloed hebben op mijn longen en longfunctie. Verder is er de mogelijkheid dat de waarde die ik eenmalig heb geblazen, een piekwaarde was, die niet opnieuw te behalen valt. De prednison stootkuur stopt vandaag, de puf mag ik nog even mee door gaan, omdat het geen kwaad kan, en we niet weten of hij nu wel of niet helpt. Over een week kijken we weer verder. Wel worden dagelijks de leverwaarden gecontroleerd, om het goed in de gaten te houden of ze verder stijgen of niet.

 
Groetjes Marianne

Geen opmerkingen: